SAD traže od telekoma da odgode aktiviranje 5G mreža u C-bandu zbog avioindustrije

Molbe velikih proizvođača zrakoplova urodile su plodom, američki ministar prometa službeno ih je podržao i zatražio dodatno vrijeme za procjenu učinaka 5G mreža na sigurnost zračnog prometa

Sandro Vrbanus subota, 1. siječnja 2022. u 19:10

Telekomunikacijske 5G mreže nove generacije, koje emitiraju signal u C-bandu (frekvencijskom području između 3,7 i 4,2 GHz), trebale su na području SAD-a biti aktivirane u studenome. Rok za njihovo pokretanje pomaknut je na 5. siječnja, no to nije bilo dovoljno da se ispitaju moguće interferencije s instrumentima u putničkim zrakoplovima. Američki telekomi AT&T i Verizon planirali su svoje mreže aktivirati, dakle, početkom ove godine, ali onda je došao javni poziv za novu odgodu koji su zajednički odaslali Airbus i Boeing.

Sljedeća dva tjedna su ključna

Oni su zatražili da se aktiviranje 5G mreža dodatno odgodi na još barem dva tjedna, kako bi se ono provelo na potpuno siguran način. Naime, aviokompanije tvrde da bi 5G odašiljači u spomenutom frekvencijskom području mogli stvarati značajne interferencije sa signalima avionskih radarskih visinomjera, onemogućujući im sigurno slijetanje u najmanje 40-ak velikih zračnih luka u SAD-u. To bi, naveli su u svom pismu, prouzročilo brojne probleme, preusmjeravanja letova i stvorilo bi ogromne gubitke cijeloj industriji.

Primatelj otvorenog pisma, američki ministar prometa Pete Buttigieg, sada se složio s Airbusom i Boeingom te je, zajedno s agencijom za avijaciju FAA, od Verizona i AT&T-a službeno zatražio odgodu pokretanja nove mreže na dodatna dva tjedna.

Telekomi protiv avioindustrije

Telekomi i dalje tvrde da snage njihovih repetitora nisu dovoljno velike da bi ometale instrumente zrakoplova, a navode i da pokretanje sličnih mreža izvan SAD-a nije dovelo ni do kakvih problema u avioindustriji.

Pomalo cinično su poručili i da bi ova industrija trebala pogledati koliko su letova otkazali samo u posljednja dva tjedna zbog vlastitih problema (primarno zbog COVID-a tada je bilo otkazano oko 20 tisuća letova), i dodali da prijevoznici ne bi trebali biti zabrinuti zbog 5G-a nego upravo zbog većih problema koje imaju "unutar industrije koju su porezni obveznici nedavno spasili s 54 milijarde dolara".

Verizon i AT&T sada razmatraju daljnje korake, FAA radi na određivanju prioritetnih zračnih luka i analizi utjecaja 5G mreža na zrakoplove u njihovoj blizini, no kažu da im za tehničko dovršenje tog posla treba još barem dva tjedna.