Muskovi tuneli – podzemna željeznica sa 150 godina zakašnjenja?
Elon Musk osvojio je simpatije svijeta svojim radom na automobilima i raketama, no kad se govori o projektu bušenja tunela neke stvari nisu baš sasvim jasne

Elon Musk je, prema vlastitim riječima, prije godinu-dvije sjedio u automobilu u velikoj gužvi negdje na području Los Angelesa, pa je počeo razmišljati o tome kako bi se moglo efikasnije putovati automobilima. Tako mu je na pamet pala ideja o bušenju tunela manjeg promjera, taman toliko širokih da u njih stane automobil, te prijevoza automobila kroz te tunele posebnim "sanjkama" – i ubrzo potom nastala je The Boring Company, firma koja se bavi bušenjem podzemnih tunela.
Musk se hvali kako su uspjeli pojeftiniti cijeli proces za čak 10 puta, i to smanjivanjem promjera tunela, te poboljšanjima u tehnologiji i brzini bušenja, što s ponosom ističu na svojim stranicama. Dodatno, iskopanu zemlju planiraju reciklirati i stvarati cigle za oplatu tunela, ali i za ekološki prihvatljiviju gradnju – i sve to zvuči koliko-toliko smisleno.
Međutim, kada vidimo kako projekt napreduje, i da se u međuvremenu odustalo od transporta vozila na kolicima i prešlo se na putničke kapsule, onda dolazimo do pitanja – po čemu se ovaj koncept razlikuje od podzemne željeznice (koja, usput rečeno, postoji od 1860-ih godina)?
Za razliku od modernih gradskih metroa Muskovi bi tuneli trebali biti manjeg promjera i njima bi trebala voziti manje kapsule, veličine minibusa, s kapacitetom do 16 putnika. Dalje, prometovanje bi trebalo biti brže a kapsule bi na površinu trebale izlaziti na većem broju "stanica" – koje su ništa više nego otvori u tlu s posebnim liftovima.
Glavna problematična činjenica u tome je što je potrebno imati velik broj kapsula da bi se konkuriralo dugačkim vlakovima podzemne željeznice, a mreža koja se sastoji od stotina tunela, tisuća kapsula i više desetaka ulazno/izlaznih tunela značajno je teža za održavanje i reguliranje prometa.
Los Angeles je prvo mjesto na kojem bi ovaj projekt trebao zaživjeti. The Boring Company već ima dozvole za bušenje na nekim trasama, a gradske vlasti kažu da će ovi tuneli biti komplementarni metrou. Cijena vožnje, kaže Musk, trebala bi biti samo 1 dolar od zračne luke LAX do centra grada. Testni tunel kao dokaz koncepta već je pri kraju, a kroz koji mjesec njime bi se besplatno trebali voziti i prvi putnici, u sklopu promocije projekta.
Kako će se projekt ikada financijski isplatiti, koliko će kapsule biti sigurne i brze, te po čemu je značajno bolji od podzemne željeznice – Elona Muska nitko javno do sada nije pitao, a on o tome ne govori. Revolucija prometovanja po zagušenim gradovima ili samo lijepe neostvarive želje jednog milijardera – pokazat će vrijeme.