Digitalna 'karta raspoloženja' pokazuje što ljudi osjećaju diljem grada

Istraživači Sveučilišta Missouri razvili su AI alat koji analizira objave na društvenim mrežama i pomaže službenicima u razvoju i planiranju grada

Mladen Smrekar subota, 24. svibnja 2025. u 14:53
Emocionalno mapiranje grada: planiranje uz pomoć Instagrama 📷 Jayedi Aman
Emocionalno mapiranje grada: planiranje uz pomoć Instagrama Jayedi Aman

Prilikom planiranja gradova urbanisti bi se ubuduće mogli voditi ne samo građenjem zgrada i ulica nego i - ljudskim iskustvom. Naime, koristeći umjetnu inteligenciju istraživači Laboratorija za prostornu inteligenciju Sveučilišta u Missouriju proučili su emocionalnu stranu gradskog života i načine na koji se ljudi kreću kroz različite prostore i povezuju s njima. Njihov cilj bio je bolje razumjeti vezu između fizičkih značajki grada i toga kako se ljudi osjećaju u tim okruženjima.

Klasifikacija prostornih značajki: slika Google Street Viewa, karta segmentacije PSPNeta i detekcija objekata 📷 Jayedi Aman, Timothy C. Matisziw
Klasifikacija prostornih značajki: slika Google Street Viewa, karta segmentacije PSPNeta i detekcija objekata Jayedi Aman, Timothy C. Matisziw

Prateći javne objave na Instagramu s oznakama lokacije, obučili su AI alat za čitanje emocionalnog tona slika i teksta objava kako bi otkrili jesu li ljudi koji ih objavljuju pritom sretni, frustrirani ili opušteni. Koristeći Google Street View i druge alate analizirali kako su ta mjesta izgledala u stvarnom životu i te značajke povezali s time kako su se ljudi osjećali u trenutku objave na društvenim mrežama.

Urbani digitalni blizanac

Tako je, kažu, nastala digitalnu "kartu raspoloženja" koja prikazuje što ljudi osjećaju diljem grada. Te informacije istraživači su iskoristili za izradu digitalne verzije grada, takozvanog urbanog digitalnog blizanca koji pokazuje kako se ljudi osjećaju u stvarnom vremenu. Ovakva vrsta emocionalnog mapiranja gradskim bi  čelnicima trebala pružiti moćan novi alat, smatraju njegovi tvorci. Umjesto oslanjanja isključivo na ankete koje zahtijevaju vrijeme, ova metoda temeljena na umjetnoj inteligenciji koristi podatke koje ljudi već dijele na mreži.

Lokacije objave na Instagramu 📷 Jayedi Aman, Timothy C. Matisziw
Lokacije objave na Instagramu Jayedi Aman, Timothy C. Matisziw

"Na primjer, ako novi park dobije mnogo objava sretnih ljudi, možemo početi shvaćati zašto i te osjećaje povezati s onim što ljudi vide i doživljavaju na tim mjestima“, objašnjavaju istraživači. Ovaj bi alat, predstavljen u časopisu Frontiers in Computer Science, mogao pomoći gradskom službama da poboljšaju usluge i identificiraju područja u kojima se ljudi osjećaju nesigurno. Štoviše, oni vjeruju da bi se informacije o tome kako se ljudi osjećaju jednog dana mogle prikazivati uz prometne i vremenske informacije na digitalnim displejima.