Mattel i OpenAI za Turbo-Barbie

Mattel objavio je stratešku suradnju s OpenAI-jem radi stvaranja igračaka pogonjenih umjetnom inteligencijom što je odmah izazvalo zabrinutost raznih aktivističkih grupa

Drago Galić srijeda, 25. lipnja 2025. u 13:00

Tvrtka Mattel, poznata po brendu Barbie, objavila je stratešku suradnju s OpenAI-jem radi stvaranja igračaka pogonjenih umjetnom inteligencijom. Reakcije su mahom negativne.

Organizacija Public Citizen pozvala je Mattel da odustane od uključivanja AI tehnologije u dječje igračke jer smatraju da djeca nemaju kognitivni kapacitet za potpuno razlikovanje između stvarnosti i igre, te da igračke s glasovima nalik ljudskima i sposobnošću vođenja razgovora mogu nanijeti štetu dječjem socijalnom razvoju, ometati formiranje vršnjačkih odnosa i potencijalno uzrokovati dugoročnu štetu. Istraživači s Harvarda i Carnegie Mellona također su upozorili na negativne društvene učinke AI-ja na mlade umove, uključujući tendenciju djece (i ne samo djece, usput rečeno…) da AI-ju pripisuju ljudske osobine. Spomenut je i slučaj 14-godišnjaka koji je počinio samoubojstvo nakon opsesivnog razgovora s chatbotovima tvrtke Character.AI.

Mattel je u prošlosti imao sličnih problema s povjerenjem roditelja, kao u slučaju lutke Hello Barbie, lansirana 2015. godine, koja je postavljala osobna pitanja djeci i njihovim obiteljima, šaljući audio zapise trećoj strani koja je koristila AI za generiranje odgovora.

Neprofitna grupa Fairplay, koja se zalaže za zaštitu djece od neprikladne tehnologije, pokrenula je kampanju protiv nadzora djece. Kasnije su otkrivene ranjivosti koje su omogućavale prisluškivanje audio zapisa, što je dovelo do povlačenja lutke s tržišta 2017. godine.

Josh Golin iz Fairplaya kritizirao je partnerstvo s OpenAI-jem, navodeći da Mattel očito nije naučio ništa iz neuspjeha Hello Barbie i da sada eskalira prijetnje dječjoj privatnosti, sigurnosti i dobrobiti. Naglasio je da dječja kreativnost napreduje kada su igračke i igra potaknuti njihovom vlastitom maštom, a ne umjetnom inteligencijom, te da AI često "halucinira" ili daje štetne savjete, što dovodi u pitanje sigurnost "zaštitnih mjera" koje Mattel i OpenAI obećavaju.

Drugi incident koji je narušio povjerenje roditelja dogodio se u studenom 2024. godine, kada je pogreška u pakiranju Mattelovih lutaka "Wicked" usmjerila korisnike na web stranicu za odrasle umjesto na promotivnu stranicu filma.