Eksplozija vulkana kod Tonge bila je najsnažniji događaj u atmosferi otkad je mjerenja

Erupcija podvodnog vulkana u vodama pacifičkog otočja Tonga doslovno je prodrmala Zemljinu atmosferu, i to snažnije od svih dosadašnjih, prirodnih ili ljudski izazvanih, eksplozija u moderno doba

Sandro Vrbanus nedjelja, 15. svibnja 2022. u 22:16

Početkom ove godine, 15. siječnja oko 17 sati po lokalnom vremenu, dogodila se snažna erupcija podvodnog vulkana Hunga u vodama pacifičkog otočja Tonga. Ovaj je događaj proizveo snažno podrhtavanje tla, razorni cunami, pepeo iz vulkana dosegnuo je visinu od preko 30 kilometara, a eksplozija se čula i 10 tisuća kilometara dalje, na Aljasci. O magnitudi ovog događaja svjedoči i činjenica da su ga zabilježile meteorološke postaje diljem svijeta, pa čak i one u Hrvatskoj, udaljenoj oko 17 tisuća kilometara od Tonge, kao kratkotrajnu oscilaciju tlaka zraka.

Snažniji od nuklearnih bombi

U najnovijem izdanju časopisa Science objavljena su dva znanstvena rada o ovom događaju, a prema njima riječ je o najvećoj eksploziji zabilježenoj modernim instrumentima. Bio je ovo daleko najsnažniji vulkanski događaj modernoga doba, tj. otkako je mjerenja, snažniji od bilo koje eksplozije u 20. stoljeću – uključujući sve erupcije vulkana, ali i testove nuklearnog naoružanja.

Globalni utjecaj siječanjske erupcije s Pacifika

Znanstvenici kažu da je u novijoj povijesti jedini usporediv događaj mogla biti erupcija vulkana koja je uništila indonezijski otok Krakatoa 1883. godine, u kojoj je poginulo oko 30 tisuća ljudi. Vulkan kod Tonge je, srećom, bio podvodni pa je imao manje katastrofalne posljedice.

Kako bi dobili što točnije podatke o snazi i utjecaju ove erupcije, znanstvenici su analizirali seizmičke, akustičke, hidroakustičke i satelitske podatke. Gotovo svi oni pokazali su da je riječ o događaju nezabilježenome u modernoj znanosti. Vjetrovi u ionosferi su, primjerice, dosegnuli brzinu od preko 720 km/h, što je najveća brzina vjetra koju je zabilježio NASA-in satelit Ionospheric Connection Explorer (ICON), otkako je lansiran 2019. godine.

Po snazi atmosferskog udarnog vala ovu eksploziju mogli su usporediti jedino s testiranjem sovjetske termonuklearne Car-bombe, najsnažnije nuklearne bombe ikada aktivirane. Njezina eksplozija 1961. godine imala je snagu ekvivalentnu eksploziji 100 megatona TNT-a, no njezin je udarni val trajao četiri puta kraće od ovoga koji je stvorio vulkan Hunga.

NASA-ina vizualizacija posljedica eksplozije vulkana Hunga

📢 5 godina jamstva

TOP!

KINGSTON

PC memorija, vanjski SSD te USB memorija prepoznate kvalitete po vrhunskim cijenama.

Od 39 kn Kupi

2-smjerni kompaktni zvučnik

FOCAL Super Bird

Zidna montaža (okomito i vertikalno), mogućnost podnog stalka, ABS kučište, 55Hz – 25kHz, 8 ohma, 15 - 150W, 90dB.

1.599 kn 1.999 kn Kupi

3-smjerni stereo zvučnici

ACOUSTIC ENERGY AE320

28 mm aluminijski visokotonac, izvrsne karakteristike disperzije zahvaljujući tehnologiji široke disperzije, 35Hz - 30kHz, 90dB, 8ohma.

12.799 kn Kupi