Prva fotografija procesa nastanka egzoplaneta

S Europske južne zvjezdarnice u Čileu stiže prva oštra fotografija vrtloga zvjezdane prašine i plinova iz kojih će postupno nastati egzoplanet na 520 svjetlosnih godina od nas

Sandro Vrbanus nedjelja, 24. svibnja 2020. u 13:32

Niz teleskopa nazvanih Very Large Telescope, kojima upravlja Europska južna zvjezdarnica (ESO), prošloga je mjeseca objavio rezultat opažanja dugog 27 godina u kojem je snimljen "ples zvijezde oko crne rupe". Ovoga su tjedna objavili još jednu nikada viđenu svemirsku fotografiju – po prvi puta zabilježen proces nastanka jednog egzoplaneta.

Na fotografiji se vidi proces nastanka još vrlo mlade zvijezde AB Aurigae, oko koje se formirao gusti disk plina i prašine, iz kakvih obično nastaju planetarni sustavi. Na fotografiji se može uočiti i "vrtlog" koji će vjerojatno s vremenom postati planet.

Na desnom zumiranom prikazu vidi se bijelom kružnicom označen vrtlog gdje se rađa planet. Za usporedbu, plava kružnica predstavlja veličinu orbite Neptuna

Vrtloženjem do nakupljanja materije

Do sada je otkriveno na tisuće planeta izvan našeg Sunčevog sustava, no malo se zna o načinu njihova nastanka. Ovo opažanje moglo bi rasvijetliti neke detalje tog procesa. Zvijezda AB Aurigae rađa se na 520 svjetlosnih godina od Zemlje, u sazviježđu Kočijaša, vidljivom sa sjeverne polutke. Znanstvenici prate ovaj sustav već nekoliko godina, a sada su prvi puta uspjeli dobiti dovoljno oštru fotografiju korištenjem instrumenta SPHERE iz sustava teleskopa ESO u Čileu.

Planet čije rođenje je prikazano na ovoj slici nastaje na spiralnoj ruci oko nove zvijezde, na kojoj se pojavio vrtlog tvari koji se okreće u suprotnom smjeru. Spoj ovakvih dvaju spirala s vremenom će stvoriti dovoljno gustu formaciju plina i prašine unutar akrecijskog diska koja će na sebe gravitacijom privući još materije. U konačnici tu će nastati i polako rasti novi egzoplanet.