HAKOM: Za kašnjenje paketa s AliExpressa kriv je – AliExpress

Brojni su se korisnici posljednjih mjeseci žalili da im pošiljke naručene s popularne kineske stranice kasne i po nekoliko mjeseci, iako su prema tracking broju na vrijeme stigle u Hrvatsku. HAKOM je istražio slučaj

Sandro Vrbanus srijeda, 27. siječnja 2021. u 14:29

Udruga za zaštitu potrošača Europski centar izvrsnosti potrošača (ECIP) je zbog više od tri tisuće prigovora potrošača na rokove isporuke malih pošiljki koje su upućene i plaćene preko AliExpressa te opravdane sumnje brojnih korisnika poštanskih usluga u Hrvatskoj, 17. kolovoza prošle godine zatražila inspekcijski nadzor nad Hrvatskom poštom. Nadzor je obavio HAKOM, a ECIP je njegov nalaz objavio na svojoj Facebook stranici Halo, inspektore.

Na stranici Halo, inspektore moguće je pronaći i prve odgovore Hrvatske pošte na upite ECIP-a, kao i HAKOM-ovu prvu reakciju na zaprimljene prijave.

Najčešće se prigovori potrošača odnose na situacije kada putem popularnog AliExpressa naruče kakvu "sitnicu", pošiljku vrijednosti do 160 kuna koja ne podliježe carinskom postupku i oporezivanju u Hrvatskoj (barem za sada). U takvim slučajevima pošiljke često na adresu primatelja stižu s više tjedana ili mjeseci zakašnjenja, što su primijetili i naši brojni forumaši. Njihova iskustva možete pročitati u ovoj temi.

Paketi u sortirnici ostaju do tri dana

Za pakete s AliExpressa nije rijetkost da internetski servisi za praćenje pošiljaka pokažu kako su stigle u Hrvatsku, te da, vjerojatno, sjede na nekom poštanskom skladištu tjednima prije nego su zaista isporučene na adresu primatelja. To navodi na zaključak da je za zastoj kriva Hrvatska pošta koja ih ne distribuira na vrijeme, međutim, inspekcijski je nadzor pokazao da tomu nije tako.

HAKOM kaže: "Inspekcijskim pregledom je u bitnom utvrđeno kako se obične pošiljke koje ne podliježu carinskom pregledu, iz izmjeničnog ureda otpremaju u roku ne duljem od 3 radna dana računajući od  dana prispijeća istih u izmjenični ured, odnosno inspekcijskim pregledom nije učinjeno vjerojatnim da bi navodi iz podneska bili istiniti"

HAKOM je nakon svojeg inspekcijskog nadzora, obavljenog prošle godine, u izvješću objavio da u obavljanju poštanskih usluga u Hrvatskoj, barem u analiziranim slučajevima, "nisu utvrđeni nedostatci". Udruga ECIP iz njihovog nalaza zaključuje da AliExpress dovodi kupce u zabludu navodeći pogrešne podatke na Track&Trace servisima. Zavaravanje korisnika usluga od strane takve respektabilne tvrtke nije prihvatljivo, kažu.

Ovakvo ponašanje je moguće sankcionirati prema hrvatskom Zakonu o zaštiti potrošača, pa ova udruga najavljuje i da će pokrenuti prijavu protiv kineske platforme u ime svih koji su im se obratili sa sličnim pritužbama.

Prijave zbog zavaravanja potrošača

"Zbog dovođenja u zabludu i neistinitog informiranja potrošača, korisnika usluga HP-a i AliExpressa iste smo prijavili Europskom potrošačkom centru Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja. Ali, budući da su oni nadležni samoga tvrtke (pravne subjekte) s područja EU i koji imaju sjedište ili prijavljenu ispostavu na području EU, upućeni smo na Državni inspektorat. Danas smo poslali DIRH-u prijavu zbog zavaravajućeg odnosa prema korisnicima usluga AliExpressa koji nam se uopće nije udostojio objasniti zašto to rade. Isto tako zatražit ćemo od Predstavništva EK u Hrvatskoj pomoć oko ove pravne stvari koja je internacionalizirana i s kojom imaju problema i druge zemlje članice EU, ali i tzv. treće zemlje koje su kandidati za punopravno članstvo u EU. Očitovanje smo zatražili i od Veleposlanstva NR Kine u RH.

Ovakav u najmanju ruku neprofesionalan, zavaravajući odnos prema potrošačima zaista nije korektan, to prije što je u pitanju svjetski poznata koncern Alibaba čiji je AliExpress član. Još je manje u redu da se kupci prilikom kupovine ne informiraju da će im: unaprijed plaćena roba stići za nekoliko mjeseci; da na tu robu moraju platiti i carinu ako prelazi vrijednost od 150€/HRK, do 160 kn se ne naplaćuje ništa, a iznad 160 kn PDV, ovisno o vrsti robe iz trećih zemalja", izjavio je za Bug.hr Josip Kelemen, predsjednik Europskog centra izvrsnosti potrošača.