Šokantno – Facebook laže, kaže žvizdačica!

Bivša zaposlenica Facebooka i aktualna „zviždačica“ Frances Haugen podnijela je prijavu američkom SEC-u o Facebookovim lažiranim podacima koje daje svojim oglašivačima i ulagačima. Facebook sve niječe

Drago Galić srijeda, 6. listopada 2021. u 17:13

Jučer je pred Odborom za trgovinu (Commerce Committee) američkog Senata svjedočila Frances Haugen, bivša uposlenica Facebooka koja je u svibnju napustila tvrtku prethodno se opskrbivši internom dokumentacijom – istraživanjima, memoima i mailovima koji pokazuju da Facebook svjesno godinama krivo predstavlja podatke o svom dosegu i demografskoj strukturi svojih korisnika i to kako oglašivačima kojima prodaje oglase, tako i vlastitim ulagačima koji ulažu u tvrtku na osnovu predviđanja budućeg rasta prihoda, a koji direktno ovise o dosegu i demografskoj strukturi korisnika Facebooka.

Prema Haugen, koja ima magisterij s Harvarda, a nakon poslova kod Googlea i na Pinterestu u 2019. se zaposlila u Facebooku, tvrtka je svjesno prešutjela investitorima stalno smanjivanje broja korisnika u kategoriji tinejdžera i mlađih punoljetnika, prebrojavajući višestruke račune istih korisnika kao račune više korisnika (iako znaju da se ne radi o njima) te jednostavno lažirajući podatke općenito, iako su im stvarni trendovi, sudeći prema obilju dokumentacije koje je ponijela sa sobom iz tvrtke, odavna bili jasni.

Također su i podaci o stvarateljima novog sadržaja („content creators“) isto tako frizirani. Algoritmi za oglašavanje su, pak, svjesno tako napravljeni da ne uzimaju u obzir višestruke račune istih korisnika (SUMA – Single User Multiple Accounts), iako je za Facebook detekcija takvih računa trivijalna, kako bi se mogao prodati veći broj reklama oglašivačima.

Prema ulagačima Facebook je isto tako svjesno slao samo podatke o rastu demografije, a uskraćivao im je podatke o ključnim demografskim segmentima koji su se smanjivali.

Isto tako, za tvrtku koja se bavi takozvanim „fact-checkingom“, Facebook se pokazao nevjerojatno selektivnim i tromim u uklanjanju najobičnijeg i lako uočljivog govora mržnje (dok je istodobno se trudio brisati i posebno označavati postove koji se bave covidom, primjerice), kao i postove koji se odnose na trgovinu ljudima, te druge postove koji su širili dezinformacije koje nisu među onima službeno zabranjenima na toj platformi.

Prema Haugen, Facebook koji se pretvara da je protiv dezinformacija i govora mržnje u stvarnosti svjesno propušta i govor mržnje i etničku netrpeljivost i nasilje.

Iako Facebook tvrdi da su sve tvrdnje lažne, posebno one o dosegu i demografskom presjeku korisnika, neki od objavljenih mailova koje je SEC-u i Odboru za trgovinu dala Haugen pokazuju da vjerojatno nije tako.

Tako Interni dokument pokazuje da je broj dnevno aktivnih korisnika u kategoriji tinejdžera i mlađih punoljetnika u padu od 2012., dok se povećava samo broj korisnika starijih od 25 godina. Poseban pad je očit u demografiji onih od 18 do 24 godine koji svakodnevno napuštaju Facebook, kaže interni dokument, te drugi u kojem vlastito Facebookovo interno istraživanje pokazuje da mladi sadržaj na ovoj mreži umjesto motivirajućeg i kvalitetnog smatraju lošim, dosadnim i lažnim (fake). Također se tvrdi da ja od 2019. do 2021. na mreži 13% manje korisnika u kategorijama ispod 23 godine, a da je preko 15 posto novih tinejdžerskih računa zapravo višestruki računi postojećih korisnika, što je tvrtka izostavila u službenim izvješćima za ulagače i oglašivače.

Facebook, naravno, sve poriče, a kako će se stvari dalje odvijati je na SEC-u, ali vjerojatno i američkim zakonodavcima koji bi po svemu sudeći mogli pozvati Marka Zuckerberga da ponovo svjedoči iako se on, navodno, toga grozi, pa je i to jedan od razloga zašto je tvrtka svojedobno u „nagodbi“ samovoljno odredila da će platiti 5 milijardi dolara FTC-u pod uvjetom da ovi nikada ne zovu za svjedoka Zuckerberga, a o čemu smo već pisali ovdje.