Afera potresa svijet šaha: šapće li umjetna inteligencija moguće poteze igračima?

Ako je doista talentirani šahist Hans Niemann pobijedio svjetskog prvaka Magnusa Carlsena, onda je očito da mu je u tome pomoglo računalo, tvrde stručnjaci

Mladen Smrekar utorak, 1. studenog 2022. u 20:59

Ima tome nešto više od mjesec dana kako je svjetski šahovski prvak Magnus Carlsen otvoreno optužio mladog američkog velemajstora Hansa Niemanna za varanje tijekom njihove partije na Sinquefield Cupu u St. Louisu. Carlsen dosad nije pružio nikakve dokaze koji bi potkrijepili njegovu optužbu, niti je naveo kako je došlo do varanja, a Niemann je prije desetak dana uzvratio tužbom za klevetu.

Varanje uz pomoć računala

Sud će odlučiti tko je u pravu no svi se slažu da, ako je doista bilo varanja, onda su u to sigurno bila uključena računala. Danas 19-godišnji Niemann i sam priznaje da je koristio računala za varanje u online igri barem dva puta, jednom kad je imao 14 i potom u dobi od 16 godina.

Magnus Carlsen (lijevo) optužio je Hansa Niemanna za varanje na turniru u Saint Louisu 📷 CRYSTAL FULLER/SAINT LOUIS CHESS CLUB
Magnus Carlsen (lijevo) optužio je Hansa Niemanna za varanje na turniru u Saint Louisu CRYSTAL FULLER/SAINT LOUIS CHESS CLUB

Činjenica je da je nevjerojatno napredovao u posljednje dvije godine, a računalna analiza je velikom broju njegovih partija dala gotovo savršenu ocjenu. Varanje se, tvrde mnogi vodeći šahisti, događaju stalno, ali rijetko tko bude uhvaćen. 

Vrhunski igrači sve mlađi

Percepcija šaha stubokom se promijenila u posljednjih nekoliko desetljeća. Računala danas djeci diljem svijeta daju sparing partnere s kojima se prijašnje generacije igrača nisu mogle susresti, sve da su živjeli pokraj Moskovskog središnjeg šahovskog kluba. Stoga ne čudi da su vrhunski igrači sve mlađi i mlađi.

A računala su tako dobra u pripremi otvaranja igara da će igrači, uključujući Carlsena, ponekad namjerno odigrati drugi najbolji potez samo kako bi zbunili protivnika koji se za meč pripremio uz pomoć računalnog programa. 

12 poteza unaprijed

Računalna analiza tijekom internetskih prijenosa turnira gleda 12 poteza unaprijed unutar sekunde ili dvije. Amateri u publici, na taj način, vide puno toga što velemajstorima nedostaje, stvarajući iluziju da razumiju što se događa za glavnim stolom. Dakako, svaki gledatelj pritom može pružiti nedozvoljenu pomoć igraču, ako mu se omogući sredstvo komunikacije.

Najbolji šahovski programi i njihovi sportski rezultati
Najbolji šahovski programi i njihovi sportski rezultati

Varanje koje Niemann priznaje, otkriveno je i uz pomoć računala. Međutim, interna istraga koju je provela šahovska stranica Chess.com pokazala je kako je Niemann zapravo varao u više od 100 internetskih igara, posljednji put kad je imao 17 godina. 

Računalna osnova online igre može ostaviti tragove koje algoritam za otkrivanje varanja može otkriti. Često postoje samo jedna ili dvije ključne točke u igri u kojima može doći do varanja; mali savjet, ponuđen u takvoj točki, dovoljan je da učini razliku. 

Najbolji besplatni program Stockfish 14 ima čak 678 bodova više od Carlsena
Najbolji besplatni program Stockfish 14 ima čak 678 bodova više od Carlsena

Ključni savjet može biti kodiran u samo nekoliko bitova podataka, što znači da se može prenijeti, možda putem zujanja u igračevoj cipeli, na njegovo tijelo - ili unutar njega. Neki insinuiraju da se to može postići i korištenjem vibrirajućih seksualnih igračaka. 

Računalni velemajstori

Današnja su računala vrhunski velemajstori. Najbolji besplatni program, Stockfish 14, ima 3534 bodova, čak 678 bodova više od Carlsena. To je dovoljna razlika da se predvidi njegova pobjeda u 99 posto slučajeva.

Beep Blue je napunio sobu; današnji, još bolji šahovski programi stanu u mobitel
Beep Blue je napunio sobu; današnji, još bolji šahovski programi stanu u mobitel

U ranim danima, kada su šahovski programi bili laboratorijski projekt za umjetnu inteligenciju, vukli su poteze kao idioti. Godinama poslije stasao je IBM-ov Deep Blue koji je 1997. pobijedio tada aktualnog svjetskog prvaka Garija Kasparova. Deep Blue je veličinom ispunio sobu; danas obični pametni telefon može matirati svakog ljudskog igrača.