Optimiziranje brodskih ruta uz pomoć umjetne inteligencije

Britanski istraživači Antarktika imat će pomoć umjetne inteligencije u planiranju ruta svojeg novog istraživačkog broda, što će im omogućiti najkraći put i uštedu goriva u izazovnim uvjetima

Sandro Vrbanus utorak, 22. studenog 2022. u 06:00
📷 Screenshot YouTube/BAS
Screenshot YouTube/BAS

Istraživački brod RRS Sir David Attenborough naručen je za potrebe britanskog istraživačkog instituta British Antarctic Survey (BAS), s ciljem da postane baza za trajnu prisutnost istraživača na najjužnijem Zemljinom kontinentu. Isti brod je, vjerojatno ćete se sjetiti te zgode, trebao dobiti ime putem internetske ankete, a britanska javnost poigrala se s tamošnji Nacionalnim vijećem za istraživanje okoliša, pa je uvjerljivo izglasala da se brod ima nazvati Boaty McBoatface. To se, kako vidimo, ipak nije dogodilo, već je ime dobio prema slavnom popularizatoru znanosti.

AI navigacija

Danas ovaj brod plovi vodama oko Antarktika i već služi za razna istraživanja, a postat će testna platforma za jednu novu tehnologiju, koju su razvili u institutu BAS. Korištenjem umjetne inteligencije sustavi na ovom brodu pomoći će, naime, kapetanu i posadi odabrati najpovoljniju rutu za plovidbu u iznimno zahtjevnim polarnim uvjetima.

Uzimajući u obzir količine i položaje leda u moru, dinamiku oceana te meteorološke uvjete, umjetna inteligencija predlagat će najpovoljniju rutu za prijeći put od zadane polazne do odredišne točke. Takve rute bit će predočene kapetanu i njegovim časnicima, a oni će moći odabrati kojom će točno rutom i kada ploviti. Cilj korištenja umjetne inteligencije u ovom poslu primarno su optimizacije vremena plovidbe kao i ušteda na gorivu te smanjenje štetnih emisija.

📷 Screenshot YouTube/BAS
Screenshot YouTube/BAS

Algoritmi koje koristi umjetna inteligencija aktivni su, pa mogu i tijekom plovidbe reagirati na promjene u vremenskim uvjetima. U stanju su i predviđati polarne uvjete i do šest mjeseci unaprijed, što znači da se pomoću njih može izraditi i dugoročni plan plovidbe.

"Stvorili smo nešto vrlo slično navigacijskim sustavima u automobilima, poput Google karata koje mnogi već koristimo, ali s dodanom komplikacijom jer na oceanu ne postoje ceste, a uvjeti se stalno mijenjaju, što utječe na planiranje rute", kaže voditeljica AI projekta, profesorica Maria Fox iz instituta BAS. Integracija novog navigacijskog sustava započela je ovog mjeseca. On predstavlja jedno od rješenja kojima ovaj institut želi postati neto klimatski neutralan do 2040. godine. S vremenom će sustav učiti u stvarnim uvjetima i poboljšavati se u predviđanjima i planiranju, poručuju.