Kako učinkovito dovesti u sumnju informacije na društvenim mrežama
Nema nikakvih dokaza da su "učeni" komentari s linkovima na provjerene podatke učinkovitiji od nekoliko riječi komentara kojima se pobija istinitost neke tvrdnje

Kratki i jednostavni komentari običnih korisnika društvenih mreža mogu pomoći drugima na Internetu da lakše uoče lažne vijesti, pokazuje nova studija. Istraživanje je ujedno ukazalo na još nešto: ni format niti snaga argumenata takvih komentara nisu važni. Korisnici društvenih mreža uopće ne moraju pisati dugačke i detaljne komentare kako bi označili lažan sadržaj.
Dvosmjerni učinak
Iako studija pokazuje da su ispravci krivih navoda učinkoviti, isti princip vrijedi i u suprotnom smjeru. Naime, kad se u komentarima neka točna vijest označi kao lažna, čitatelji je u pravilu doživljavaju kao manje točnu.
To je ukratno sukus rezultata opsežne studije objavljene u časopisu Communications Psychology, koje su proveli istraživači Sveučilišta u Exeteru, Sveučilišta u Zürichu i Sveučilišta Utah. Istraživanjem je zahvaćeno više od 6600 ljudi u Velikoj Britaniji, Njemačkoj i Italiji koji su ocjenjivali istinitost vijesti o različitim temama kao što su zdravlje, klimatske promjene i tehnologija, objavljenih na društvenim mrežama X (nekad Twitter), Instagram i Facebook.
Lakoća pobijanja
Istraživači nisu pronašli dokaze da su sofisticiranije, korektivne intervencije u kojima komentare prate i poveznice na stranice za provjeru činjenica, učinkovitije od nekoliko riječi komentara kojima se pobija istinitost neke tvrdnje.
"Ljudi ne moraju pisati duge ispravne komentare kad neku objavu na Internetu žele označiti kao netočnu", kažu istraživači. No, to je dvosjekli mač jer se na isti način u pitanje lako može dovesti istinitost svake informacije, pa i one točne. A ta lakoća kojom se u pitanje dovodi istinitost svega, naglašavaju autori istraživanja, ukazuje nam na to koliko je važno poraditi na digitalnoj medijskoj pismenosti.