Gmail - Dvadeset godina dominacije, sada u sjeni servisa za tekstualne poruke
Google je pokrenuo Gmail kao beta izdanje 1. travnja 2004. godine. Nakon dvadeset godina ostaje jedan od najpopularnijih email servise s više od 1,8 milijardi korisnika
Pred dvadeset godiona, Google se nije šalio kad je predstavio Gmail i šokantno ponudio tada neviđeni besplatni prostor za pohranu od jednog gigabajta, i time nadmašio ponude konkurenata. Taj tada ogromni kapacitet pohrane, zajedno s mogućnostima pretraživanja i jednostavnim, asketskim sučeljem, pomogli su Gmailu brzo steći veliku bazu korisnika.
Podsjetimo se, tih godina MSN Hotmail je imao više od 11 milijuna korisnika, u SAD-u AOL Mail upotrebljavalo je 10 milijuna korisnika, a vrlo popularan je bio Yahoo mail.
Tijekom godina, Gmail je uveo nekoliko značajki koje su pridonijele njegovoj popularnosti. Na primjer, počeo je nuditi mobilnu aplikaciju za pokretanje Java verzije u studenom 2006., što ga je učinilo dostupnijim na mobilnim uređajima. U 2007.godini, integrirani su s Gmailom Google Docs & Spreadsheets, omogućavajući korisnicima da izravno iz svojih emailova otvaraju Microsoftove fajlove. U listopadu 2007., Google je objavio da je IMAP dostupan za sve račune.
Konverzacijski slijed kao uzor
Duga je lista poboljšanja ali ima i nekih eksperimenata koji nisu slavno prošli. Gmail je službeno izašao iz beta statusa 7. srpnja 2009., kako bi krenuli s privlačenjem poslovnih korisnika. Bilo je i bit će zasigurno kritičnih momenata, na primjer, kad je 2014. godine „iscurilo“ oko 5 milijuna zaporki. Rast Gmaila također je obilježen sporovima u nekoliko zemalja, što je dovelo do preimenovanja u nekim regijama, poput Njemačke i Ujedinjenog Kraljevstva, gdje je privremeno bio poznat kao Google Mail.
Jedna od najutjecajnijih značajki Gmaila bila je organizacija poruka u konverzacijski slijed, što su kasnije usvojili mnogi konkurenti. Uvođenje opcije "undo send" i superiorne mogućnosti pretraživanja koje koriste Googleovu tehnologiju tražilice su također razlozi popularnosti.
Gmail je ugradio umjetnu inteligenciju kroz Smart Compose i mogućnost zakazivanja emailova. Gmailova najnovija nadgradnja u aplikaciji je predictive back, što omogućuje korisnicima pregled zaslona na koji će se vratiti prije nego što stvarno izađu iz aplikacije. Kada korisnik povlači prstom s lijeve ili desne strane zaslona kako bi se vratio, umjesto trenutnog izlaska, email koji je otvoren će se smanjiti i prikazati pozadina. To daje korisniku vizualnu potvrdu kamo će se vratiti prije nego što dovrši pokret. Ova opcija je nedavno uvedena u Gmail aplikaciju za Android 14 iako još nije aktivirana na razini operativnog sustava. Implementacija u Gmailu dio je Googleovih napora da poboljša korisničko iskustvo i spriječi slučajno napuštanje aplikacija. Slična implementacija predvidjivog povratka može se naći i u drugim Google aplikacijama poput Googlovog Kalendara i YouTube Music.
Kralj je mrtav, živili novi kraljevi
Danas e-mail nije više toliko popularan jer su se pojavili mnogi servisi koji tekstualnim porukama brže i jednostavnije prenose komunikaciju. Najpopularnije aplikacije za dopisivanje diljem svijeta su WhatsApp, WeChat i Facebook Messenger, prema broju korisnika. WhatsApp je na vrhu s preko 2,4 milijarde korisnika, WeChat dolazi s više od 1,3 milijarde, a Facebook Messenger ima između 980 milijuna i 1 milijardu korisnika.
Ove aplikacije postale su ključne za svakodnevnu komunikaciju milijardi ljudi širom svijeta, pružajući razne mogućnosti od slanja tekstualnih poruka, preko glasovnih i video poziva, do poslovnih usluga. Posebno se ističe WhatsApp, koji je zabilježio značajan porast i postao najčešće preuzimana aplikacija za poruke na mobilnim uređajima u svijetu, s preko 51 milijun preuzimanja do siječnja 2023. WhatsApp dominira kao aplikacija za dopisivanje u preko 60 zemalja te ima jaku prisutnost u različitim dijelovima svijeta poput Europe, Latinske Amerike, Afrike i Azije.
Gmail nije bio šala, ali..
Larry Page i Sergey Brin, osnivači Googlea, poznati po nakonosti prema šalama, zbog čega su već ubrzo nakon osnivanja svoje kompanije prije više od 25 godina počeli predstavljati neobične ideje svakog 1. aprila. Tako je jedne godine Google raspisao oglas za posao u Copernicusovom istraživačkom centru na Mjesecu. Drugi put, kompanija je najavila uvođenje funkcije "ogrebi i pomiriši" u svojoj tražilici. Kasnije, 2007. godine, Google je predstavio "Gmail Papir", značajku kojom bi korisnicima omogućili da Google ispiše njihovu arhivu e-pošte na papiru sastavljenom od "94% recikliranog sojinog ispljuvka" te im je pošalje poštanskom službom.