Kraj ere dominacije Googlea: može li se obraniti od rastućih rivala?

Google, dugogodišnji lider u pretraživanju interneta, suočava se s ozbiljnim konkurentima i mogao bi prvi put u više od desetljeća izgubiti većinski udio na tržištu oglašavanja putem pretraživanja u SAD-u.

Ivan Podnar ponedjeljak, 7. listopada 2024. u 13:15

Nije više nova vijest da Googleova tražilica gubi popularnost otkako su se pojavili chatbotovi, poboljšale konkurentske tražilice, a društvene mreže se upustile u biznis pretraživanja. Ono što se nagađalo, potvrđuje Wall Street Journala u opširnoj analizi.

Kako je sve počelo?

Kratko podsjećanje kako je Google sa svojom tražilicom od početnog uloga od 100 tisuća dolara došao do prometa od 300 milijardi dolara: Google tražilica nastala je iz istraživačkog projekta nazvanog "BackRub" koji su pokrenuli Larry Page i Sergey Brin 1996. godine dok su bili doktorandi na Sveučilištu Stanford. Cilj projekta bio je analizirati odnose između web stranica i odrediti njihovu važnost na temelju broja i kvalitete poveznica koje na njih upućuju. Godine 1997. preimenovali su svoju tražilicu u "Google", te se smatra da je službeno osnovana 4. rujna 1998. godine, s početnim ulaganjem od 100.000 dolara od suosnivača Sun Microsystemsa Andyja Bechtolsheima.

Desetljeće duga dominacija

Duže od desetljeća Google je bio vodeća sila u oglašavanju putem pretraživanja. Pojava novih konkurenata potaknuta je umjetnom inteligencijom, društvenim video platformama i promjenama u navikama potrošača. Prema istraživanju tvrtke New Street Research, gotovo 60% američkih potrošača koristilo je chatbot za pomoć pri istraživanju ili odlučivanju o kupnji u posljednjih 30 dana.

TikTok, Perplexity, Amazon...

Gotovo sve postojeće tražilice, koje djeluju dugo vremena, pokušavaju otrgnuti koji postotak udjela ali oni koji mu trenutno najviše prijete su novi u tom segmentu. TikTok je nedavno pokrenuo inicijativu koja izravno konkurira Googleovom poslovanju, omogućujući brendovima prilagodbu oglasa prema onome što korisnici pretražuju na platformi. Perplexity, tvrtka za AI pretraživanje koju podržava Jeff Bezos, uskoro će uključiti oglase uz odgovore generirane umjetnom inteligencijom. Oko 46% upita na Perplexityju u SAD-u dovodi do dodatnih pitanja. Tvrtka je izjavila da je u rujnu obradila 340 milijuna upita. Za usporedbu, Google je naveo da godišnje obrađuje oko dva bilijuna pretraživanja.

Procijenjeni udio prihoda od oglašavanja putem pretraživanja u SAD-u prema istraživačkoj tvrtki eMarketer
Procijenjeni udio prihoda od oglašavanja putem pretraživanja u SAD-u prema istraživačkoj tvrtki eMarketer

Amazon je već ostavio trag u industriji oglašavanja putem pretraživanja, iskoristivši činjenicu da mnogi kupci započinju potragu za proizvodima izravno na njihovoj platformi. Očekuje se da će Amazon ove godine imati 22,3% tržišta, s rastom od 17,6%, u usporedbi s Googleovim udjelom od 50,5% i njegovim rastom od 7,6%.

Manje od polovice udjela na američkom tržištu

Unatoč tome što je i dalje značajno ispred konkurencije, Google će vjerojatno prvi put u više od desetljeća imati manje od polovice udjela na američkom tržištu oglašavanja putem pretraživanja. Pojava umjetne inteligencije mijenja alate za pretraživanje fokusirajući se na pružanje odgovora ili sažetaka na upite korisnika, što potiče tražilice da prilagode svoje pristupe oglašavanju. Google trenutno prilagođava strategiju i integrira AI tehnologije. Hoće li se obraniti od rastućih rivala? Možda to pitanje treba postaviti jednoj od konkurentskih tražilica i vidjeti što one misle o Googleovoj budućnosti.