Chrome produžio podršku za third-party cookieje na dodatne dvije godine

Zbog pritiska industrije digitalnog oglašavanja, regulatora koji brinu o fer tržišnoj utakmici te boraca za privatnost, Google je odgodio svoju odluku o zabrani vanjskih web kolačića za kraj 2023. godine

Sandro Vrbanus subota, 26. lipnja 2021. u 10:35

Početkom prošle godine Google je bio pompozno najavio da će početkom 2022. u svojem pregledniku Chrome ukinuti podršku za vanjske (third-party) internetske kolačiće (cookieje). Internetski kolačići sveprisutni su alat koji, među ostalim, služi oglašivačima za praćenje korisnika i njihovih navika u surfanju Internetom, pa je Google tada najavljivao i kako će pokrenuti tehnologiju Privacy Sandbox, koja bi trebala omogućiti da izdavači i dalje nastave zarađivati od ciljanih oglasa na webu.

No, ova se odluka našla pod pritiskom industrije digitalnog oglašavanja, regulatora koji brinu o fer tržišnoj utakmici te boraca za privatnost, a kako se rok za ukidanje podrške približavao, negodovanja su postajala sve glasnija. Google je stoga ovoga tjedna objavio novi plan za uvođenje Privacy Sandboxa i ukidanje podrške za third-party cookieje, jer su, poručuju, "shvatili da za tu promjenu treba više vremena".

Sve odgođeno za kraj 2023.

Prema novom vremenskom planu, umjesto početkom sljedeće godine, navedena bi se velika promjena u način funkcioniranja praćenja korisničkih navika u Chromeu trebala dogoditi gotovo dvije godine kasnije – krajem 2023. godine. To će dodatno vrijeme biti iskorišteno za stvaranje zajednički dogovorenih otvorenih standarda koji će štititi privatnost korisnika na webu te svima osigurati transparentnost i kontrolu nad vlastitim podacima.

Sve navedeno bit će odrađeno "odgovornim ritmom", kažu iz Googlea. Dodatno će vrijeme omogućiti kvalitetniju javnu raspravu, nastavak suradnje s regulatorima, oglašivačima, izdavačima i općenito digitalnom oglašivačkom industrijom – kako jedna Googleova odluka ne bi ugrozila opstojnost mnogih koji svoj sadržaj besplatno objavljuju online, a financiraju se putem oglasa.

Chrome će, dakle, početi s gašenjem podrške za third-party cookieje tek nakon što se postupno krene u izbacivanje vanjskih kolačića s weba i prihvaćanje Privacy Sandboxa, migriranje webova na novi okvir i u sve s time povezane promjene. Očekuje se kako će prva faza prilagodbe, koja će početi početkom sljedeće godine, trajati najmanje devet mjeseci. Tek sredinom 2023. Chrome će uvesti i najavljenu promjenu, a tranzicija će i na njemu trajati dodatna tri mjeseca.

EU također zabrinuta

Zanimljivo, samo dva dana prije nove Googleove objave o produljenju roka za uvođenje Privacy Sandboxa, isti je spomenut i u dokumentu Europske komisije kojim se najavljuje otvaranje nove antitrust istrage protiv ove kompanije. EK želi ispitati krši li Google europska pravila o monopolističkom ponašanju tako što daje prioritet svojoj oglasnoj mreži. Jedan od krakova istrage bit će usmjeren i prema najavi da će se third-party kolačići zamijeniti Googleovim rješenjem, te posljedicama koje bi to moglo imati za izdavače na Internetu.