Širenje dezinformacija može se riješiti uklanjanjem poslovnog modela utemeljenog na oglašavanju

Pionir bežične tehnologije Siavash Alamouti na podatke gleda kao na imovinu, baš kao što su to i druge vrste financijskog i fizičkog kapitala: gotovina, dionice i nekretnine

Mladen Smrekar petak, 18. studenog 2022. u 06:00

Želite li doista zaustavili širenje dezinformacija Internetom, uklonite trenutni poslovni model koji se temelji na oglašavanju i umjesto toga dopustite potrošačima da prodaju svoje vlastite podatke, kaže Siavash Alamouti, američki inženjer iranskog podrijetla, izumitelj prostorno-vremenskog blok koda, suosnivač i predsjednik izvršnog odbora tvrtke Mimik, i autor najcitiranijeg znanstvenog rada koji je objavio IEEE.

Problematični model

Srž problema, tvrdi ovaj inovator, krije se u samom modelu: 

"Naši iznimno vrijedni podaci razmjenjuju se za taj pristup internetu i potom koriste za manipuliranje našim osnovnim životnim izborima"
"Naši iznimno vrijedni podaci razmjenjuju se za taj pristup internetu i potom koriste za manipuliranje našim osnovnim životnim izborima"

"Poticanje ljudi da šire neistine kako biste dobili reklame i zaradili novac vodi u nevolju. Žalosno, ali sada na Internetu ima više dezinformacija nego informacija. To nije tehnološki problem; to je problem poslovnog modela", uvjeren je dobitnik ovogodišnje nagrade Marconi. 

Dio rješenja Alamouti vidi u decentralizaciji oblaka; to bi pomoglo u stvaranju otvorenijeg Interneta i na kraju omogućilo potrošačima da odaberu koje svoje podatke žele prodati. Takav, decentralizirani oblak smanjio bi potrebu za korištenjem usluga trećih strana za upravljanje i pohranu podataka o ljudima i poslovnim poduzećima. 

Decentralizacija oblaka

Siavash Alamouti suosnivač i predsjednik izvršnog odbora tvrtke Mimik
Siavash Alamouti suosnivač i predsjednik izvršnog odbora tvrtke Mimik

Decentralizirani oblak omogućio bi korisnicima da sve svoje podatke, ili barem većinu njih, drže na lokalnim uređajima, ukidajući posrednike koji su sada potrebni za hosting aplikacija i upravljanje transakcijama preko Interneta. To bi pak korisnicima omogućilo unovčavanje svojih podataka izravnim dijeljenjem, umjesto dopuštanja brokerima podataka da kradu i prodaju informacije.

Alamouti se proslavio razvojem prve hibridne rubne platforme  (hybrid edge cloud, HEC) za računalstvo u oblaku, koja svakom pametnom uređaju omogućuje da djeluje kao poslužitelj u oblaku. HEC omogućava potrošačima da bolje kontroliraju kako se pohranjuju, dijele i unovčavaju njihovi podaci, a princip rada platforme objavljen je u rujanskom izdanju IEEE Communications Magazina.

Alamoutijev kod

"Ako se možemo riješiti svih nepotrebnih posrednika i osmisliti modele koji će pomoći ljudima da unovče svoje podatke, tada možemo destimulirati širenje dezinformacija", kaže Alamouti. "Nikad ga se nećemo riješiti, ali ga barem možemo svesti na minimum."


Alamouti je zagovornik širenja dosega tehnologije na više ljudi. Vjerojatno je najpoznatiji po stvaranju vrste prostorno-vremenskog blok koda koji se obično koristi u bežičnim mobilnim komunikacijama, a njegova 2xN MIMO shema - Alamoutijev kod - usvojen je u raznim bežičnim standardima uključujući WiFi i LTE i uključen u milijarde bežičnih uređaja. 


Širenje dezinformacija

Mogućnost širenja dezinformacija na Internetu Alamouti je prvi put uočio još 2010. godine, dok je u Londonu vodio sektor istraživanja i razvoja Vodafonea. Njegov tim radio je na tehnologijama koje bi ograničile korištenje osobnih podataka za oglašavanje jer su vrlo razorne i mogu potaknuti širenje dezinformacija. 

"Na internetu ima više dezinformacija nego informacija. To nije tehnološki problem; to je problem poslovnog modela"
"Na internetu ima više dezinformacija nego informacija. To nije tehnološki problem; to je problem poslovnog modela"

"Demagozi i fašisti koriste dezinformacije kako bi podijelili ljude koji ne razumiju njihov ogroman negativan učinak na sve aspekte naših života", tvrdi Alamouti koji smatra kako je poslovni model vođen oglašavanjem potpuno suprotan onome što su namjeravali postići internetski pioniri.

"Mislili smo da ćemo omogućiti jednostavan pristup Internetu i da će to značajno poboljšati naše živote jer je pristup informacijama moć. Ali to nije bilo moguće jer se naši, iznimno vrijedni podaci razmjenjuju za taj pristup i potom koriste za manipuliranje našim osnovnim životnim izborima."

Loše korisničko iskustvo

Štoviše, studije su pokazale da trenutni poslovni model temeljen na oglasima pruža loše korisničko iskustvo i nije toliko učinkovit u prodaji proizvoda. To je lažna ekonomija bez vrijednosti za bilo koga osim za trgovce podacima, kaže Alamouti koji na podatke gleda kao na imovinu, baš kao što su to i druge vrste financijskog i fizičkog kapitala: gotovina, dionice i nekretnine.

"Poticanje ljude da šire neistine kako biste dobili reklame i zaradili novac vodi u nevolju"
"Poticanje ljude da šire neistine kako biste dobili reklame i zaradili novac vodi u nevolju"

"Podaci vrijede mnogo novca i zato nam treba platforma koja će pomoći ljudima da unovče svoje podatke", inzistira Alamouti koji želi stvoriti održivi poslovni model za unovčavanje i čuvanje podataka, koristeći pritom tehnologije kao što su blockchain i pametni ugovori (smart contract).