Besplatna dostava i niske cijene hrvatskim su potrošačima najbitniji pri online kupnji
Istraživanje navika potrošača u Hrvatskoj pokazalo je što im je bitno kad kupuju putem Interneta. Očekivano, niske cijene na vrhu su liste, dok je održivost u poslovanju poprilično zanemarena
Međunarodna poštanska korporacija (IPC) nedavno je objavila rezultate istraživanja o navikama i ponašanjima hrvatskih internetskih kupaca. Istraživanje je provedeno u lipnju ove godine, na uzorku od 1.043 online kupca u Republici Hrvatskoj, a ciljana skupina u istraživanju bili su potrošači koji su u e-trgovinama u Hrvatskoj kupovali najmanje jednom u zadnja tri mjeseca te su podjednako zastupljene osobe obaju spolova.
Kako biramo trgovce i dostavljače?
Najčešći odgovor na pitanje zbog čega najčešće kupuju upravo u određenoj trgovini su niske cijene (43%). Zatim slijede velik izbor proizvoda (40%), prodaja kvalitetnih proizvoda (35%), pouzdana dostava (33%), lako nalaženje proizvoda i brza dostava (po 32%), niski troškovi dostave (26%), dobra politika povrata (18%), izbor lokacija za isporuku (17%), dobre politike održivosti od e-trgovca (6%) i izbor brzine dostave (5%).
U Hrvatskoj kupci biraju određenu dostavnu tvrtku zbog njezine pouzdanosti (54%), potom brzine (40%), povjerenja u tu tvrtku (37%), dobrog sustava praćenja paketa i ljubaznog, susretljivog osoblja (po 36%), prikladne lokacije (15%), dobre vrijednosti za novac (10%), dok je održivost svrstana gotovo na zadnje mjesto među ovim razlozima – sa samo 6% ispitanika koji su je označili kao bitan čimbenik. Imati besplatnu dostavu iznad određenog iznosa kupnje 63% kupaca ističe kao vrlo važan element dostavnog procesa.
Kupujemo li više?
U Hrvatskoj je 53% anketiranih kupaca izjavilo kako će ove godine kupovati u e-trgovinama podjednako kao i prošle godine. Oko četvrtine ispitanika izjavilo je da će tijekom 2024. godine na Internetu kupovati više nego 2023., a njih 11% izjavilo je da će kupovati manje. Na pitanje zbog čega će ove godine kupovati manje nego prijašnje, tri četvrtine ispitanika kao glavni je razlog istaknulo rast cijena.
Održivost je manje bitna
Istraživanje je sadržavalo i nekoliko tvrdnji kojima se željelo ispitati kako kupci gledaju na održivost. Tako se, primjerice, 36% izrazito slaže s time da bi e-trgovac trebao, a ne kupac, plaćati za održivu dostavu; 24% misli da je održiva dostava nejasan pojam i da zbog toga za nju neće plaćati, 22% bi radije primilo paket nekoliko dana kasnije ako je to povoljnije za okoliš, dok se 17% izrazito slaže s time da bi preferiralo ugljično neutralnu dostavu paketa. Također, 11% ispitanika izrazito se slaže s time da su zabrinuti zbog utjecaja koji ima istodnevna dostava na okoliš, no samo je 5% ispitanika izrazito spremno dodatno plaćati za održivu dostavu, a 30% njih ne bi za nju nikad dodatno platili.
Kontinuirani rast e-trgovine potvrđuju i konkretni podaci. Primjerice, Hrvatska pošta prošle je godine dostavila 15 milijuna paketa, a projekcije za ovu godinu pokazuju da će ta brojka biti veća za dodatnih milijun paketa.