Mentalno zdravlje Generacije Z: AI može pomoći, ali stručnjaci ostaju nezamjenjivi
Pripadnici Gen Z u AI vide filter toksičnog sadržaja na društvenim mrežama, no za ozbiljne probleme i dalje žele savjet ljudskog stručnjaka, pokazalo je istraživanje, čiji su rezultati predstavljeni ovog tjedna

Predstavljeni su rezultati velikog istraživanja provedenog od prosinca 2024. do ožujka 2025. na više od 1.100 ispitanika, pripadnika Generacije Z, na temu mentalnog zdravlja i korištenja umjetne inteligencije kod mladih. Cilj istraživanja bio je ostvarivanje dubinski znanstveno utemeljenih uvida o odnosu tehnologije (umjetne inteligencije) i mentalnog zdravlja u kontekstu Generacije Z, a korištene su kvantitativne i kvalitativne istraživačke metode. Istraživanje su proveli istraživači izv. prof. dr. sc. Robert Kopal, doc. dr. sc. Krešimir Žnidar i Darija Korkut.
AI i svakodnevni život
Generacija Z, rođena u digitalnom dobu, neizbježno je povezana s tehnologijom. Ambiciozna, prilagodljiva i individualistička, ova generacija koristi umjetnu inteligenciju u svakodnevnom životu, ali istodobno izražava i zabrinutost zbog mogućih negativnih posljedica, pokazuje novo istraživanje. Mladi iz generacije Z percipiraju umjetnu inteligenciju kao korisnu, pristupačnu i sveprisutnu tehnologiju. ChatGPT, Siri i slične AI platforme postale su im uobičajeni alati, posebice u kontekstu informiranja, obrazovanja i zabave. Brzina i dostupnost informacija, kao i praktičnost u svakodnevnim zadacima, istaknuti su kao najveće prednosti AI-ja.
No, istraživanje pokazuje i da nisu svi mladi svjesni kako u potpunosti koristiti AI tehnologiju. Postoje razlike u razini iskustva, pa neki članovi generacije Z još uvijek ne koriste AI ili nisu sigurni kako bi ga najbolje iskoristili. Gotovo tri četvrtine pripadnika Gen Z redovito koristi AI alate (74%), dok je taj postotak u općoj populaciji znatno niži (25%). Također, razina AI pismenosti među mladima značajno je viša u odnosu na prosjek – 47% ispitanika pokazalo je visoku razinu AI pismenosti, dok je taj postotak u općoj populaciji samo 24%. Intenzitet korištenja AI alata također je veći – 78% Gen Z aktivno koristi AI, dok u općoj populaciji taj broj iznosi samo 20%.
Očekivani dugoročni AI učinak na društvo podjednako je podijeljen – 15% smatra da će umjetna inteligencija uglavnom imati pozitivan utjecaj, dok 18% vjeruje da će prevladati negativni učinci, što je rezultat sličan općoj populaciji. AI se smatra najprihvatljivijim za planiranje putovanja i računalno savjetovanje, dok se najmanje prihvatljivim smatra za psihološko savjetovanje. Čak 76% Gen Z ispitanika radije bi koristilo ljudskog stručnjaka za mentalno zdravlje u odnosu na AI, dok bi samo 10% razmotrilo korištenje AI-ja u tom kontekstu.
Ai i mentalno zdravlje
Relativno visoke su razine samoprocjene kvalitete života, međuljudskih odnosa i fizičkog zdravlja, no ocjene mentalnog zdravlja i socijalne uključenosti u širu zajednicu nešto su niže. Prepoznaje se porast problema mentalnog zdravlja među pripadnicima Gen Z, pri čemu su depresija, anksioznost, nedostatak motivacije, izolacija i stres zbog usporedbe s drugima na društvenim mrežama najčešće navedeni izazovi.
Mentalno zdravlje mladih danas je ozbiljno ugroženo, na što ukazuju i rezultati ovog istraživanja. Na standardiziranim skalama mentalnog zdravlja rezultati su zabrinjavajući – 26% mladih pokazuje simptome anksioznosti (GAD-7), dok 36% ispitanika ima simptome depresije (PHQ-9).
Kada im je potrebna emocionalna podrška, mladi se prvenstveno oslanjaju na prijatelje, obitelj i bliske partnere, dok samo 9% redovito traži stručnu pomoć. Istraživanje pokazuje da je 26% ispitanika već potražilo profesionalnu pomoć za svoje mentalno zdravlje, dok još 22% smatra da im je potrebna, ali je još nisu zatražili. Iako 26% ispitanika vidi povezanost između AI-ja i mentalnog zdravlja, njih 34% smatra da AI može pozitivno utjecati na mentalno zdravlje, dok 23% vidi negativan utjecaj.
Tehnologija u rukama mladih – Prijatelj ili prijetnja?
AI bi, prema mišljenju ispitanika ovog istraživanja, trebao prvenstveno služiti kao filter toksičnog sadržaja na društvenim mrežama, ali se očekuje i njegova uloga u edukaciji korisnika o mentalnom zdravlju (25%) te pružanju personalizirane podrške (21%). Unatoč tim potencijalima, 47% mladih ne zna da postoje AI alati za podršku mentalnom zdravlju, dok ih samo 10% koristi ili ih je isprobalo.
Povjerenje u AI u ovom području ostaje ograničeno – 26% vjeruje da će daljnji razvoj tehnologije poboljšati podršku za mentalno zdravlje, ali samo 24% smatra da chatbotovi mogu pružiti osnovnu emocionalnu podršku, a tek 15% vjeruje da AI može pomoći u rješavanju problema poput anksioznosti i depresije. Istovremeno, čak 43% izražava zabrinutost za privatnost podataka, što je ključna prepreka za širu prihvaćenost AI-ja u ovom kontekstu.
Neki ispitanici vjeruju da umjetna inteligencija može imati pozitivnu ulogu u mentalnom zdravlju mladih, primjerice kroz digitalne terapeutske alate i aplikacije, ali istovremeno naglašavaju kako ljudski faktor ostaje nezamjenjiv. Drugi pak smatraju da AI ne može pomoći u ovom području i izražavaju strah od mogućih negativnih posljedica njegove primjene. Ključno pitanje ostaje – kako osigurati da umjetna inteligencija bude korištena na način koji podržava ljudske vrijednosti i društveni napredak? Budući da će upravo ova generacija igrati ključnu ulogu u oblikovanju budućnosti AI-ja, jasno je da će se njihovi stavovi i iskustva nastaviti razvijati.
Pokrovitelji istraživanja su Sveučilište Algebra Bernays, Sveučilište Vern i Effectus veleučilište – visokoškolske ustanove na kojima su istraživači ujedno i nastavnici, a istraživačku podršku u vidu obrade i analize podataka pružila je tvrtka Prizma CPI.