Veliki jezični modeli mogu nadmašiti ljude u online debatama

Upoznat s osobnim podacima, GPT-4 se pokazao 64 % uvjerljivijim od ljudskih sudionika debate. Bez njih, sposobnosti LLM-a jednake su ljudskima

Mladen Smrekar srijeda, 21. svibnja 2025. u 13:56
AI alati posjeduju potencijal da utječu na ljudsko mišljenje 📷 upklyak
AI alati posjeduju potencijal da utječu na ljudsko mišljenje upklyak

Kad svoje argumente prilagođavaju na temelju personaliziranih informacija o svojim sugovornicima, veliki jezični modeli poput GPT-4 pokazali su se uvjerljivijima od ljudi u 64 posto online rasprava. Tako barem tvrde istraživači Federalnog tehnološkog instituta u Lausannei (EPFL). Nalazi njihove studije, objavljene u časopisu Nature Human Behaviour, ističu sposobnost GPT-4 da proizvede prilagođene uvjerljive argumente i upozoravaju na potrebu potrebu za ublažavanjem rizika povezanih s njihovom upotrebom u uvjeravanju.

Prilagodba i usmjeravanje 

I neka prethodna istraživanja sugerirala su da bi LLM-ovi mogli postati dovoljno uvjerljivi i sposobni da promijene nečija uvjerenja ili mišljenja. No, sad su švicarski istraživači odlučili provjeriti mogu li se ti modeli prilagoditi personaliziranim informacijama kako bi usmjerili argumente na određene protivnike u raspravi.

Pregled eksperimentalnog dizajna studije u kojoj su ljudi spajani s drugim sugovornicima ili s umjetnom inteligencijom 📷 Francesco Salvi, Manoel Horta Ribeiro, Riccardo Gallotti & Robert West
Pregled eksperimentalnog dizajna studije u kojoj su ljudi spajani s drugim sugovornicima ili s umjetnom inteligencijom Francesco Salvi, Manoel Horta Ribeiro, Riccardo Gallotti & Robert West

Spojili su 900 ljudi s drugom osobom ili GPT-4 kako bi raspravljali o raznim sociopolitičkim pitanjima, poput toga trebamo li zabraniti fosilna goriva. Kako bi bolje usmjerili svoje argumente, u nekim su parovima sugovorniku - svejedno bila riječ o umjetnoj inteligenciji ili čovjeku - predočeni demografski podaci o protivniku u debati, uključujući spol, dob, etničku pripadnost, razinu obrazovanja, radni status i političku pripadnost.

Potencijal AI alata

Rezultati su nedvojbeni: GPT-4 nahranjen osobnim podacima o drugom sudioniku rasprave bio je 64,4 % uvjerljiviji od ljudskih protivnika. Međutim, bez pristupa osobnim podacima, sposobnosti GPT-4 da argumentima razoruža protivnika nisu se razlikovale od ljudskih.

GPT-4 bio 64 % uvjerljiviji od ljudskih diskutanata kad je bio opremljen osobnim podacima o sugovorniku 📷 EPFL
GPT-4 bio 64 % uvjerljiviji od ljudskih diskutanata kad je bio opremljen osobnim podacima o sugovorniku EPFL

Autori napominju da ograničenja studije uključuju strukturirani pristup rasprave, dok rasprave u stvarnom svijetu mogu biti slobodnijeg oblika. No, bez obzira na to, ne može se, kažu, poreći potencijal AI alata da utječu na ljudsko mišljenje, što bi moglo utjecati na razvoj online platformi.