Apple i Microsoft traže izuzeće od novih strogih europskih tržišnih pravila za digitalne platforme
Nakon Amazona, još dvije velike svjetske tehnološke kompanije smatraju da njihove usluge ne spadaju unutar dosega novog europskog Akta o digitalnim tržištima
Sveobuhvatna europska regulativa, sadržana unutar Akta o digitalnim uslugama i Akta o digitalnim tržištima, stupila je nedavno na snagu. Prema novim pravilima uvode se obveze za velike internetske platforme, za koje EU smatra da djeluju kao "nadzornici pristupa" (eng. gatekeeper), tj. one koje korisnici, zbog njihove dominantne pozicije na Internetu, teško mogu izbjeći.
Kako bi ušle u obuhvat regulative, platforme moraju biti dovoljno velike da utječu na tržište EU. Moraju imati godišnji promet viši od 7,5 milijardi eura, tržišnu valuaciju preko 75 milijardi eura, te imati preko 45 milijuna mjesečno aktivnih korisnika, među ostalim. Uvjete je za sada ispunila tek šačica kompanija i platformi, a neke se, poput Amazona, pa sada i Apple i Microsofta, već žale na tu klasifikaciju.
Sporni su iMessage i Bing
Microsoft se navodno već buni protiv toga da njihova tražilica Bing bude svrstana u isti koš kao i Google. Takva klasifikacija obvezala bi ih na otvaranje svojih algoritama, isticanje proizvoda konkurencije i vlastitih usluga na jednak način, ali bi dokinula i ciljano oglašavanje, temeljeno na podacima korisnika, bez njihove izričite privole. Stroga pravila ne dopadaju se Microsoftu, jer bi ona, primjerice, značila da unutar svojih usluga moraju promovirati i Google, svojeg moćnijeg konkurenta, čime bi se njegov dominantni položaj možda čak i osnažio.
Bing jednostavno, sa svojih 3% tržišnog udjela, nije dovoljno velik da bi bio "velika platforma" ili "nadzornik pristupa", smatraju u Microsoftu. Kad je riječ o Windowsima, još jednoj platformi koja bi uskoro mogla potpasti pod novu europsku regulativu, tu se iz Redmonda ne planiraju žaliti jer drže vrlo značajan tržišni udio među OS-ovima.
S druge strane, Apple se protivi klasificiranju njihove platforme za razmjenu poruka, iMessage, na isti način. Ona u EU nije niti izbliza toliko popularna kao u SAD-u, pa iz Applea ističu da ne prelazi potreban prag kako bi se plasirala među "nadzornike pristupa". Nije poznato koliko korisnika iMessage zapravo ima, odnosno kako aktivne korisnike broji EU, a kako Apple. Budući da sustav dolazi predinstaliran na svaki iPhone i Mac, vjerojatno će europska klasifikacija ovisiti o načinu brojanja (aktivnih) korisnika.
Ovoga tjedna očekuje se službena objava o tome koje će velike tehnološke platforme biti proglašene "nadzornicima pristupa" u sklopu Akta o digitalnim tržištima. Kad je riječ o Aktu o digitalnim uslugama, popis njih ukupno 19 je već poznat otprije.
Predviđene i kazne
Ovoga tjedna očekuje se službena objava o tome koje će velike tehnološke platforme biti proglašene "nadzornicima pristupa" u sklopu Akta o digitalnim tržištima. Kad je riječ o Aktu o digitalnim uslugama, popis njih ukupno 19 je već poznat otprije. Nakon te objave kompanije s popisa morat će do 6. ožujka sljedeće godine svoje poslovanje prilagoditi novim pravilima.
Ako nadzornik pristupa ne poštuje nova pravila, Komisija mu može izreći novčanu kaznu do najviše 10% njegova ukupnog prometa na svjetskoj razini u prethodnoj financijskoj godini ili do najviše 20% u slučaju ponovnog nepoštovanja pravila. Ako je potrebno, povrh kazni se, kao krajnje rješenje mogu odrediti i nefinancijske korektivne mjere. To mogu primjerice biti mjere kojima se nastoji promijeniti ponašanje te strukturne korektivne mjere, npr. prodaja (dijelova) poduzeća.