Velike tehnološke kompanije prednjače u lobiranju u EU
Osim "big techa", podaci pokazuju da su za lobiranje najveće iznose dosad izdvojile farmaceutske kompanije, no tehnološki divovi prednjače u broju prijavljenih sastanaka s visokopozicioniranim osobama
Donošenje niza regulativa koje utječu na poslovanje velikih međunarodnih tehnoloških kompanija Europska se unija postavila kao lider u birokraciji, ali i zakonskom rješavanju određenih pitanja poput zaštite potrošača, njihovih podataka te slobode izbora među konkurentskim proizvodima i uslugama na tržištu. Aktovi o digitalnim tržištima i uslugama (DMA, DSA), Opća uredba o zaštiti podataka (GDPR) i slični europski propisi ponekad se čine kao napisani posebno za Metu, Google, Apple i ostale – a upravo te kompanije su, prema nezavisnim organizacijama, one koje najviše i najaktivnije lobiraju u Europskoj uniji.
Amazon udvostručio proračun
Potreba za lobiranjem jaka je, očito, jer se gotovo svakoga tjedna pojavi neka istraga, nedoumica, presuda ili kazna u vezi s poslovanjem multinacionalnih korporacija, najčešće onih američkih, na području EU. Ovih dana je pozornost na svoje lobističke aktivnosti skrenuo Amazon, prijavivši promjenu u svojem budžetu namijenjenome lobiranju u institucijama Europske unije za prošlu godinu. Umjesto ranije prijavljenih 2,75 milijuna eura, Amazon sada kaže da je potrošio gotovo dvostruko više, 5 milijuna eura, pa je to prijavio u službeni registar (Transparency Register). Nisu to, naravno, učinili ničim izazvani, već nakon niza prigovora neovisnih organizacija, zaduženih za praćenje lobističkih aktivnosti. Oni su još lani posumnjali da Amazon u službenim izvješćima podcjenjuje stvarne iznose utrošene na lobiste.
Sada, s korigiranih 5 milijuna eura, ta se američka online tržnica svrstala među lidere, unutar najvećih pet velikih tehnoloških kompanija, gledano prema budžetima izdvojenima za lobiranje. Vladar te liste je Meta, s godišnjim proračunom od 9 milijuna eura za iste svrhe. Slijedi ih Microsoft sa 7 milijuna eura, a nisu daleko ni Apple (6,5 milijuna eura) i Google (6 milijuna eura).
Meta najviše sastanči
Gledano prema broju sastanaka s visokopozicioniranim osobama iz europskih institucija lider je Google, koji je dosad prijavio 374 takva sastanka. Ostali tehnološki divovi također ne prežu od čestog sastančenja – Meta je održala 233 sastanka, Microsoft ih je prijavio 213, Amazon 124, a Apple 109.
Osim tehnoloških kompanija, na vrhu ljestvice onih koji najviše izdvajaju za lobiranje u Europskoj uniji ističu se farmaceutske i kemijske kompanije i organizacije, ali i za lobiranje specijalizirane marketinške, konzultantske i PR kompanije.
U veljači ove godine Amazon je, upravo zbog lobiranja, bio i u središtu manjeg skandala. Tada je, na zahtjev sindikata, njihovih 14 lobista udaljeno iz Europskog parlamenta. Bila je to posljedica činjenice da se Amazon tijekom dvije godine, 2021. i 2023., nije odazivao na saslušanja niti je dopuštao službene posjete svojim europskim pogonima, u kojima su predstavnici EU parlamenta htjeli provesti nadzor nad uvjetima rada u toj kompaniji.