1x USB 3.2 Gen 1
2x USB 2.0
1x HDMI
2x konektor Wi-Fi antene
1x LAN
Dojam Moćna Mini-ITX ploča koja je nakrcana opremom i mogućnostima, a stane u kućišta malene zapremine

Matična ploča ROG Strix Z790-I Gaming Wi-Fi nastavlja dugi niz uspješnih Asusovih Mini-ITX ploča. Iznova nas je zapanjilo inženjersko umijeće upakiravanja svega što imaju i "velike" ploče na tako malenu površinu. Svojim najnovijim modelom, temeljenim na čipsetu Z790, Asus je otišao još jedan korak dalje.

Kako je riječ o matičnoj ploči iz linije ROG Strix, jasno je već iz pakiranja, načina kako je sve pedantno složeno unutar kutije, ali i bogatstvu dodatne opreme, među kojom izdvajamo ROG FPS-II karticu, na kojoj se nalaze headeri i portovi koji nisu stali na PCB. Tu je i eksterna zvučna kartica ROG Strix Hive, koja donosi sve potrebne izlaze za zvuk (uključujući optički), kotačić za namještanje glasnoće i neke dodatne tipke.

Matična ploča vanjskih je dimenzija od 17x17 centimetara, što odgovara standardu Mini-ITX. Kao što vidimo na fotografijama, Asus je opet koristio tehnologiju vertikalnog slaganja elemenata – ovaj put M.2 utora. Izgledom se ploča dosta naslanja na prethodni model, premda je grafički dizajn na hladnjacima malo promijenjen. Zvučna kartica s ploče preseljena je na spomenuti eksterni dodatak ROG Strix Hive, a dodan je i drugi ventilator, koji pomaže hlađenju dvaju M.2 SSD-ova, koje je moguće ugraditi na ploču. PCB je i dalje crn, a elementi na njemu su sivi i crni. Ploča je nenametljiva izgleda, što nam se jako sviđa, a nema ni blještavih LED-ica. Raspored komponenata na ploči općenito je vrlo solidan, s obzirom na dimenzije ploče. Svi bitni konektori i headeri smješteni su po rubovima ploče.

Puna do vrha

Ploča je nakrcana do posljednjeg kvadratnog milimetra, a Asus je posebno brinuo o hlađenju naponske jedinice, koja je ostala ista kao i kod prošlogodišnjeg modela. Masivni se hladnjaci nalaze na elementima naponske jedinice i povezani su toplovodnom cijevi, a ispod njih su u sendvič-konstrukciju naslagani hladnjaci za čipset i M.2 SSD-ove. Oko LGA 1700 socketa ima dovoljno prostora za razne tipove hladnjaka, a vjerujemo kako će većina korisnika odabrati neko AIO vodeno hlađenje, prilagođeno za manja kućišta. Memorijska utora su dva, a primaju maksimalno 64 GB DDR5 memorije takta do 7.600 MHz. Na socket, jasno, pristaju Intelovi procesori 12. i 13. generacije.

ROG Strix Hive eksterni je dodatak u kojem je zvučna kartica, ali i još dodatnih funkcija

Inženjeri su neke od elektroničkih komponenata bili primorani smjestiti i s donje strane PCB-a, no ne i M.2 utore, kao na nekim prethodnim generacijama Mini-ITX matičnih ploča. Tu je TPU i nekoliko drugih, manjih kontrolera, a ostatak većinom čine kondenzatori i otpornici.

Sustav hlađenja VRM-a, M.2 utora i čipseta na ovoj ploči je aktivan, a riječ je o malenim Deltinim 30-milimetarskim ventilatorima. Ventilatori imaju PWM kontrolu, no pri višim okretajima ipak se znaju čuti. S obzirom na to da smo prilikom testiranja procesor hladili AIO hladnjakom, koji ima još bučnije ventilatore, ventilatori na ploči nisu toliko dolazili do izražaja, no svejedno je to nešto što svakako valja imati na umu, ako planirate graditi tiho Mini-ITX računalo.

Naponska jedinica za sve procesore

Naponska jedinica je 10+1-fazne "teamed up" konfiguracije, s Renesasovim RAA22010540 pametnim power stageovima (integrirani MOSFET-ovi), koji svaki može dati 105 A struje. Kontroler je Renesasov RAA229131. Kao i dosad, Asus je koristio i kvalitetne prigušnice te kondenzatore. Hladnjak VRM-a je masivan i sastoji se od dva aluminijska komada povezana toplovodnom cijevi. Onaj veći, ujedno je i pokrov za stražnje I/O portove i ostalu elektroniku, a sve je hlađeno malenim ventilatorom. Zbog toga temperatura koju smo izmjerili IC termometrom na najtoplijem dijelu i nije previsoka: 59,8 °C. Malo više zabrinjava temperatura čipseta, od visokih 79 °C te DIMM modula od 55 °C. Očito je da preko ploče treba osigurati dobar protok zraka.

Na ROG FPS-II dodatnu karticu smješteno je sve ono što nije stalo na ploču

SSD koji smo smjestili u gornji M.2 utor, na sreću, nije se pretjerano zagrijavao, i zabilježeni maksimum bio je 50 °C. To znači da mali ventilator dobro hladi SSD-ove, no ne dopire do čipseta. Takav sendvič-dizajn jedino je što je Asus i mogao napraviti kako bi osigurao što više M.2 utora na ploči, kao i maksimalnu povezivost. Svaki M.2 utor podržava SSD-ove formata 2280. Gornji M.2 utor je PCIe 5.0 x4, a donji PCIe 4.0 x4. Na dnu ploče nalazi se i jedan PCIe 5.0 x16 utor za grafičke kartice, koji je ojačan metalnim oklopom.

Stražnji je I/O panel krcat, a svakako treba spomenuti dva Thunderbolt 4 porta, od kojih svaki ima propusnost od 40 Gbps. Oba se mogu iskoristiti i za spajanje 4K monitora. Nadalje, tu su dva konektora za Wi-Fi antenu. Ugrađena bežična mrežna kartica je Intelova, s podrškom za standard Wi-Fi 6E, odnosno frekvencijske pojaseve od 2,4, 5 i 6 GHz. Bežični modul također podržava Bluetooth 5.3. Tu je i 2,5-gigabitni LAN port, također s Intelovim kontrolerom.

Vanjski dodaci

Na vanjskoj FPS-II pločici nalaze se dva USB 2.0 interna headera, konektor za temperaturni senzor, CPU Over Voltage jumper, dva SATA3 porta, header prednjeg panela i PCIe alteration mode prekidač.

Eksterna zvučna kartica ROG Strix Hive zapravo je više od zvučne kartice, jer također ima dva USB porta (USB 3.2 Gen 2 Type-C i USB 2.0 Type-A), tipku Flex key (koristi se za resetiranje računala, ali može se programirati), Q-LED dijagnostiku te BIOS Flashback i AI Overclocking prekidače. Ima i veliki kotačić za glasnoću i isključenje zvuka (mute), kombinirani 3,5-milimetarski ulaz i izlaz za zvuk te dodatni ulaz za mikrofon. Zvučna kartica temeljena je na kodeku ALC4050, uparenom s ESS-ovim Sabre 9260Q DAC-om, koji podržava 32-bit/384 kHz PCM reprodukciju. Preko drugog konektora moguće je spojiti i optički kabel.

Kada usporedimo ATX matičnu ploču ROG Strix Z790-E i Mini-ITX model ROG Strix Z790-I, jasno je koliko je truda potrebno da bi se smjestilo sve što korisnici žele na tako malenu površinu. Asus je iskoristio sve tehnologije koje u ovom trenutku ima na raspolaganju, i korisnici neće biti previše zakinuti. Kao i kod jačih modela iz linije ROG Strix, UEFI je bogat opcijama, a uz to, brz je i pregledan. Extreme Tweaker sekcija raj je za overklokere i entuzijaste, koji se mogu poigrati gotovo sa svakim aspektom rada procesora, memorije i ploče. Kontrola napona je izdašna, a tu je i mnoštvo preddefiniranih memorijskih profila koji će olakšati izvlačenje maksimuma iz RAM-a. Jasno, ova ploča nije primarno namijenjena overklokiranju, no dovoljno je moćna da se i ono nudi kao opcija.

Naponska jedinica je kvalitetna i dobro hlađena

Modelom ROG Strix Z790-I Gaming WiFi, Asus je ponudio najmoćniju i najopremljeniju Mini-ITX pločicu na tržištu. Može se koristiti za moćne HTPC-ove, ali i ultrakompaktne konfiguracije za igranje. Ne treba se sramiti svojih dimenzija, jer može sve što i "velike" matične ploče, a pravi je inženjerski pothvat. Na malene dimenzije smješteno je sve što moderno računalo mora imati, a ono što nije stalo na samu ploču, elegantno je riješeno dodatnom FPS-II karticom, kao i dodatkom ROG Strix Hive, koji, osim vanjske zvučne kartice, donosi još zgodnih funkcija.

Ako sklapate maleno, a moćno računalo, i možete živjeti s time da nema više od dva SATA ili dva M.2 priključka, kao ni podršku za 7.1 zvučnike, ROG Strix Z790-I Gaming WiFi ploča je za vas. Naravno, uz pretpostavku da ste spremni izdvojiti pozamašnu svotu od 520 eura. Podsjećamo, ROG Strix Z690-I Gaming WiFi trenutačno se prodaje za 350 eura, a nije ništa lošiji od ovogodišnjeg modela.

Asus ROG Strix Z790-I Gaming WiFi

• Kvaliteta izrade komponenata
  • Impresivna izrada na malenom prostoru