Istražuje se jesu li Google i Meta ugovorno podrivali konkurenciju u Europi

Europska komisija i regulatori Ujedinjenog Kraljevstva otvorili su istragu protiv Mete i Googlea, jer se sumnja da su internetski divovi imali ugovor kojim krše poštenu tržišnu utakmicu

Sandro Vrbanus petak, 11. ožujka 2022. u 14:45

Područje internetskih oglasa predmet je nove istrage koju su zajednički otvorili Europska komisija i nadležni regulatori Ujedinjenog Kraljevstva (Competition and Markets Authority), a usmjerena je protiv Googlea i Mete (bivšeg Facebooka). Ove se dvije internetske kompanije sumnjiči da su međusobnim ugovorom prekršili europska antitrust pravila i onemogućili konkurenciji pošteno i redovno sudjelovanje na tržištu.

Ugovor koji se istražuje Google je nazvao kodnim imenom Jedi Blue, a potpisan je u rujnu 2018. godine između njih i Facebooka. Ugovor je definirao sudjelovanje Metinog (Facebookovog) oglašivačkog alata Audience Network u Googleovom programu Open Bidding za kupovinu online oglasa. Europska komisija sada ističe zabrinutost u pogledu te suradnje, jer je ona možda uključivala i napore da se iz poslovanja s internetskim oglasima isključe kompanije koje su predstavljale konkurenciju spomenutom Googleovom programu.

Suzbijanje konkurencije?

Tržište internetskog oglašavanja ionako je vrlo koncentrirano, a suradnja Mete i Googlea možda je imala cilj dodatno ga koncentrirati i oslabiti eventualnu konkurenciju koja bi prikazivala oglase na web stranicama i unutar mobilnih aplikacija. Dokažu li se sumnje istražitelja, takav bi ugovor među internetskim divovima predstavljao kršenje europskih pravila o tržišnom natjecanju i zloporabu dominantnog tržišnog položaja.

Istraga je sada i službeno otvorena, a najavljeno je da će biti detaljna i dubinska, uz oznaku visokog prioriteta. Propisi ne nalažu u kojem bi roku ona trebala biti završena, već će to ovisiti o kompleksnosti slučaja. Slučaj bi, dakle, mogao potrajati godinama, a u slučaju da ih se proglasi krivima, Google i Meta mogli bi biti kažnjeni novčanim iznosom u visini do čak 10% njihovih globalnih prihoda na godišnjoj razini.

Iz Googlea kažu da su optužbe pogrešne, tj. da je ugovor Jedi Blue imao za cilj suradnju i s drugim oglašivačima i oglašivačkim mrežama, povećati potražnju za online oglasima te tako pomoći svima u ostvarenju većih prihoda. Iz Mete kažu kako nije riječ o ekskluzivnom ugovoru i da slične imaju i s drugim platformama za licitiranje cijena oglasa, kao i da oni potiču konkurentsku utakmicu u toj domeni.

Povjerenica EK za digitalno doba Margrethe Vestager ističe da su online oglasi vrlo bitni i bitno je imati konkurenciju među platformama. Dokaže li se da su Google i Facebook ugovorili ekskluzivno pravo korištenja samo jedne mreže, to je velik problem, poručila je.