Nova Red Bullova akrobacija: slijetanje zrakoplovom na helidrom Burj Al Araba

Platforma namijenjena za slijetanje helikoptera, smještena pri vrhu poznatog luksuznog hotela u Dubaiju, poslužila je za jedinstveni pothvat poljskoga pilota

Sandro Vrbanus četvrtak, 16. ožujka 2023. u 06:00

Red Bull je ponovno u akciji privlačenja pozornosti atraktivnim letačkim manevrima, od kojih, kako je nedavna povijest pokazala, ne prolaze baš svi glatko. Ovaj je, pak, prošao kako je bilo planirano, a odvio se u Dubaiju. Prvi vrhu jednog od najluksuznijih hotela svijeta, Burj Al Araba, nalazi se helidrom, okrugla platforma promjera samo 27 metara, smještena na visini od 212 metara od površine mora. Ona je, logično, namijenjena za slijetanje helikoptera, no u Red Bullu su zamislili da bi na isto mjesto mogao sletjeti i njihov akrobatski pilot, Poljak Luke Czepiela.

"Bullseye Landing" na 212 metara visine

Prije nego se uputio na slijetanje na ovo riskantno mjesto, pilot je kratko slijetanje vježbao na tlu. Svojim je zrakoplovom tipa Carbon Cub, dugim 7 metara i raspona krila gotovo 10,5 metara, više od 650 puta sletio na tlo, na nacrtanu "metu" veličine Burj Al Arabovog helidroma. Vježbu je odrađivao i u simulatoru, a tek nakon svega toga bio je spreman okušati se i u stvarnom kratkom slijetanju na ovoj visini.

Zrakoplov je za potrebe ovog pothvata bio dodatno olakšan i modificiran, kako bi se mogao zaustaviti na tako kratkoj "pisti", a Czepiela kaže kako su morali iznimno pažljivo pratiti brzinu leta te brzinu i smjer vjetra, kako bi prvi, i jedini, pokušaj bio uspješan. U konačnici je akrobacija i uspjela. Obavljena je ovoga utorka, 14. ožujka, u ranim jutarnjim satima, a sve je zabilježeno i kamerama.

39-godišnji pilot prvi je Poljak koji se natjecao u seriji Red Bull Air Race, a u pripremi slijetanja i samoj preradi zrakoplova pomagao mu je američki pilot i inženjer Mike Patey. Njih dvojica zamijenili su brojne čelične dijelove aviona onima od titanija te mu povećali površinu krila. Sve to omogućilo je sniziti minimalnu brzinu leta na samo 50-ak km/h, što je, uz ojačane kočnice i veće kotače, omogućilo brže zaustavljanje pri slijetanju. U testiranjima je Czepiela uspio zrakoplov zaustaviti u samo 8 metara od prvog dodira s tlom.

Pripreme za ovaj projekt trajale su gotovo godinu dana, ali su se i isplatile – Czepiela je uspio sletjeti vrlo precizno i zaustaviti zrakoplov, na pisti pri vrhu atraktivnog hotela, unutar udaljenosti od samo 21 metra.