Boeingov i NASA-in koncept postaje službeni eksperimentalni zrakoplov Ratnog zrakoplovstva

Koncept, na temelju kojega bi trebala nastati cijela nova generacija ekološki prihvatljivijih uskotrupnih zrakoplova, odabran je kao novi eksperimentalni model za Ratno zrakoplovstvo SAD-a, X-66A

Sandro Vrbanus subota, 17. lipnja 2023. u 13:36

Projekt NASA-e i Boeinga Sustainable Flight Demonstrator, kojim će rezultirati izradom pokaznog ekološkog putničkog zrakoplova budućnosti, i koji oni ulažu 725 milijuna dolara, odabran je kao službeni novi X-plane, odnosno eksperimentalni model aviona za Ratno zrakoplovstvo SAD-a. Jedan od osnovnih mu je ciljeva ostvariti neto nulte emisije stakleničkih plinova u avijaciji do 2050. godine.

Novi X-plane

Sada ovaj koncept dobiva službeni naziv X-66A, a Boeing će ga razvijati modificiranjem zrakoplova MD-90, razvijenoga u McDonnell Douglasu. Trup će mu biti skraćen, a krila i motori bit će zamijenjeni novima, s ciljem ostvarivanja što efikasnijeg leta. Riječ je o uskim i dugim transsoničnim krilima s upornicama (Transonic Truss-Braced Wing), dok o tehnologiji i konceptu novih motora partneri na projektu za sada ne govore.

Jedan od ranijih Boeingovih koncepata u zračnom tunelu
Jedan od ranijih Boeingovih koncepata u zračnom tunelu

Modeli zrakoplova koji će kasnije nastati na temelju X-66A trebali bi postati okosnicom američke avijacije i u vojne i u civilne svrhe, pa tim sektorima pomoći u dekarbonizaciji zračnog prijevoza i uštedi na gorivu. NASA kaže kako će X-66A poslužiti kao dokaz koncepta za implementaciju novih tehnologija, a one će se potom u budućnosti preslikati u potpuno nove modele zrakoplova. Osim krila i pogona, na njemu će biti demonstrirane i nove tehnologije proizvodnje, materijali i arhitektura. Cilj je smanjiti potrošnju goriva za oko 30% u usporedbi s današnjim uskotrupnim zrakoplovima.

X-66A ovime nastavlja dugi niz NASA-inih eksperimentalnih zrakoplova, koji su od 1940-ih godina na ovamo bili temelj razvoja avioindustrije i s njome povezanih tehnologija.