Znanost može pomoći pri odabiru fontova za različite svrhe

Osim vizualnog dojma i nekih općenitih dizajnerskih pravila, pri odabiru savršenog tipa slova u različitim područjima može poslužiti i nova tipografska studija nastala na korejskom sveučilištu Hanyang

Sandro Vrbanus utorak, 21. siječnja 2025. u 20:17

Odabir tipa slova, kolokvijalno rečeno fonta, u digitalnim medijima, tiskanicama, novinama, oglasima i općenito svim oblicima vizualne komunikacije jedan je od ključnih faktora za uspjeh dizajna. Ne samo da određuju koliko je određeni tekst vidljiv i čitljiv, fontovi doprinose i prenošenju emocionalne poruke te općenitog dojma – pa tako mogu popraviti, ali i upropastiti poruku koju se želi prenijeti.

Obično se dizajneri i stručnjaci za tipografiju pri odabiru tipa slova vode nekim ključnim dizajnerskim principima i vizualnim dojmom, no u tome bi im mogla pomoći i opsežna znanstvena studija, nedavno nastala na korejskom sveučilištu Hanyang i objavljena u prestižnom časopisu Nature.

Znanstvena analiza vizualnog dojma

Istraživači su htjeli u polje tipografije, obično vođeno intuicijom i subjektivnim procjenama, unijeti pristup vođen podacima. U te su svrhe analizirali veliki skup podataka, nešto više od devet tisuća različitih digitalnih fontova sa stranice Fontsinuse.com, kao i gotovo 23 tisuće primjera njihove primjene iz prakse. Vizualne su podatke analizirali uz pomoć AI-ja, organizirali te obradili na način koji omogućava znanstveni pristup. Potom su sve dobivene podatke organizirali u trodimenzionalni prostor, s tri osi:

  • X-os predstavlja odnos serifnih i neserifnih fontova,
  • Y-os određuje razinu dekorativnosti slova, dok
  • Z-os pokazuje debljinu pojedinog fonta (tj. je li on podebljan i u kolikoj mjeri).

Nakon toga dobivena je klasifikacija koja omogućava sparivanje tipova u parove i skupine, koje se međusobno dobro slažu. U svakom od "klastera" ili obitelji fontova tako se mogu pronaći njihovi osnovni tipovi kao i komplementarni parovi i trojke, a sve je podijeljeno u skupine namijenjene različitim primjenama. Tako su u konačnici dobivene skupine tipova slova za korištenje u logotipima, na posterima, u knjigama te na webu, a ishod istraživanja je tablica tih tipova, koja bi mogla nekima biti od koristi pri slaganju vizualnog identiteta ili dizajnu različitih publikacija.

"Naši rezultati pokazuju da ovaj model nudi vizualno interpretabilnu metodu za predstavljanje bitnih elemenata dizajna fonta, pružanjem značajnijih korelacija između osi i ključnih vizualnih značajki, kao što su debljina i zakrivljenost. Ovaj novi okvir omogućava dublje razumijevanje morfologije fontova, osobito u kontekstu njihovog uparivanja, što je prije bilo teško kvantificirati u dizajnerskoj praksi", zaključuju istraživači te dodaju: "Ovo istraživanje značajno pridonosi poboljšanju našeg razumijevanja tipografije, rasvjetljavanju novih obrazaca u korištenju fontova i produbljivanju razumijevanja estetike i složenosti dizajna fontova."

Prije no što ozbiljan dokument napišete Comic Sansom, bacite pogled na ovu tablicu
Prije no što ozbiljan dokument napišete Comic Sansom, bacite pogled na ovu tablicu