Povlačenje ili prodaja TikToka: Slabi interes političara kojima se suprostavlja jaki lobistički tim
Važni američki političari nisu zaboravili TikTok, ali ne stavljaju to kao prioritet. TikTok je izgradio snažan lobistički tim koji izgleda dobro odrađuje svoj posao, najavljuju se nove aplikacije i zamagljuje afera oko pranja novca
Pred mjesec dana američki Zastupnički je dom po hitnom postupku prihvatio prijedlog da se TikTok natjera u prodaju ili povuče s tržnica aplikacija. Na djelu bi trebao biti Senat da taj prijedlog pretvori u zakon ili ga odbaci. U kakvoj je situaciji danas TikTok i ima li šanse da se prijetnja ostvari?
Nije prioritet
U petak, prošlog tjedna, u pismu upućenom svojim kolegama, vođa većine u Senatu, demokrat, Chuck Schumer spomenuo mogućnost donošenja zakona o TikToku. Međutim, spominjanje TikToka došlo je gotovo usputno, na drugoj stranici pisma koje je isticalo druge, bez sumnje, hitnije prioritete. "U tjednima i mjesecima koji dolaze, pruža nam se prilika... da radimo na zakonu o TikToku," napisao je Schumer, u rečenici koja je također istaknula još deset tema na kojima bi Senat mogao raditi. TikTok je, vrijedi spomenuti, bio treći na listi, nakon zakona o internet sigurnosti za djecu i poreznih olakšica za obitelji s djecom.
Zatim je u ponedjeljak vođa manjine u Senatu, Republikanac, Mitch McConnell, pozvao svoje kolege da se pozabave prijedlogom zakona o TikToku ali nije implicitno zatražio zabranu već samo izrazio nakanu da će podržati dvostranačke napore, odnosno „ono sto se dogovore“ da se “eliminira jedno od omiljenih sredstava špijunaže koje koristi Peking”. Istu večer, predsjednica Senatskog odbora za trgovinu Maria Cantwell rekla je novinarima da ne misli da zakon Predstavničkog doma može izdržati pravni izazov.
Slučaj TikTok se očito razvodnjava u godini američkih izbora i taj vrući kesten kao da je postao teret predsjedničkim kandidatima koji se drže podalje i ne komentiraju. Negdje se vjerojatno, iza zavjese javljaju i investitori s Wall Streeta, General Atlantic, Susquehanna i Sequoia Capital, lobiraju zabrinuti što će se dogoditi s ulozima ako dođe do izglasavanja zakona.
Jaki tim TikToka
Kad se prvi puta, 2020 godine zatražila zabrana TikToka, ByteDance se našao zatečen i nije imao dobro organizirani lobi. Ovaj puta, matična kompanija se drži po strani i sve je prepustila američkom ogranku da se ne bi potencirale veze s Pekingom. Shou Zi Chew, CEO TikToka, organizirao je američki tim puno bolje nego pred četiri godine. Zanimljivo je da se Chew predstavlja kao stanovnik Singapura, i niječe osobne veze s Kinom.
Udvostručili su troškove plaćanja profesionalnih lobi organizacija, a organizirali korisnike u amatere lobiste. TikTok je doveo svoje influencere u Washington da izravno lobiraju kod članova Kongresa. Oni, sa svojim velikim brojem pratitelja i sposobnošću da generiraju javnu simpatiju, predstavljaju snažan alat za lobiranje u korist TikToka.
Naručena studija od Oxford Economics, koja tvrdi da je TikTok donio 14,7 milijardi dolara prihoda u desetak ključnih sektora u američkom gospodarstvu i doprinio 24,2 milijarde dolara ukupnom BDP-u u 2023. godini.
Idemo dalje
Znak da je matična kompanija uvjerena da se ne može nauditi TikToku je europska inauguracija nove aplikacije s ciljem da produbi vezu i utjecaj na mlađu populaciju. To pokazuje da se TikTok ne obazire na europske istrage na temelju Akta o digitalnim uslugama, gdje se, između ostalog, istražuje štiti li platforma mlade korsinike. Istodobno, nove aplikacije kao da su signal američkim zakonodavcima, mi se ne osvrćemo na američke probleme, proširujemo posao I okupljamo nove korisnike. Također, TikTok Notes, konkurent Instagramu, nova aplikacija za dijeljenje fotografija, samo što nije izasla iz testne faze I bude dostupna za skidanje.
Pranje novca
Nešto je ipak zamutilo sliku koju o sebi crta ByDance. TheInformation je objavio ekskluzivnu priču o tome kako se ByDance našao u nezgodnoj situaciji i bio povezan s pranjem novca.
Priča ide ovako: turski medij, agencija Anadolu, pred kraj 2022. godine izvjestila je da je turski Istražni odbor za financijski kriminal (MASAK) pokrenuo istragu oko mogućem pranja novca kroz TikTok. Milijuni dolara ulazili su u TikTok kao plaćanje za kupovinu tzv “coins”, napojnice koje se proslijeđuje kreatorima. Kad oni prime nagradu, pretvaraju ih u nešto što TikTok naziva “Dijamanti” te ih mogu unovčiti i proslijediti na svoje bankovne račune. Istraga u Turskoj dovela je dalje do banke HSBC, sa sjedištem u Singapuru ali razgranatom mrežom u Europi. Banka, koja je već imala kazne zbog veze s pranjem novca narko dilera iz Srednje Amerike, nije htjela riskirati I jednostavno je zatvorila račun TikToka u Irskoj. To je prouzročilo da se odjednom milijuni dolara prebacuju iz Irske, što je izazvalo pozornost irskih zakonodavaca.
Zamagljivanje
TikTok nije objasnio o čemu se radi već je zamaglio stvar objašnjenjem da je to dio poslovne transakcije. Nisu htjeli da vijest ide u europske političke institucije jer su upravo radili na uspostavljanju podatkovnog centra koji bi držao podatke europskih korisnika. Nešto slično poput projekta Teksasu SAD, naziv europske inačice je Projekt Clover.
Izgleda da je spor privremeno riješen uspostavljanjem stroge kontrole nad financijskim ogrankom TikToka, organizacijom PIPO (Payments In, Payments Out) koji distribuira novce kreatorima u sklopu programa Creator Rewards. Sadržaji se nagrađuju po kriterijima: originalnost, dužina, lako pronalaženje i popularnost ali i napojnicama koji daju korisnici, što nas vraća na početak priče o mogućem pranju novca.