"Želiš li prodavati zašećerenu vodu ili mijenjati svijet?" On je učinio oboje

Preminuo je Dietrich Mateschitz, osnivač Red Bulla, poslovni čovjek koji je postavio neke nove standarde u marketingu, tehnologiji i sportu

Sandro Vrbanus nedjelja, 23. listopada 2022. u 17:05
Dietrich Mateschitz 📷 Formula 1
Dietrich Mateschitz Formula 1

Kada je, 1983. godine, Steve Jobs poželio u Apple dovesti veliku direktorsku zvijezdu, Johna Sculleya iz Pepsija, na to ga je nagovorio sada već legendarnim pitanjem: "Želiš li do kraja života prodavati zašećerenu vodu, ili želiš doći k meni i promijeniti svijet?". Ostalo je, kako se kaže, povijest…

Protekloga vikenda u dobi od 78 godina preminuo je čovjek koji nema izravne veze s ovom pričom – osim po tome što je do kraja života zaista "prodavao zašećerenu vodu" i zaista promijenio svijet. On je Dietrich Mateschitz, austrijski poduzetnik i milijarder, osnivač svjetski poznate kompanije Red Bull.

Mateschitz (ili, izvorno, Matešić) rođen je 1944. godine, u obitelji koja ima djelomično hrvatsko porijeklo. Daljnji preci su mu, prema nekim izvorima, bili iz okolice Zadra. Otac mu je rodom iz Maribora, a majka iz Štajerske.

Poslovni put započeo je u Unileveru, prodajući deterdžente, a potom i kozmetiku i zubnu pastu u kompaniji Blendax. Na jednom je poslovnom putu na Tajlandu otkrio piće Krating Daeng, u prijevodu crveni bik, pa ga donio u Austriju. Bilo je 1987. godine, brand je imenovan Red Bull, a ostalo je, još jednom – povijest…

Dietrich Mateschitz 📷 Formula 1
Dietrich Mateschitz Formula 1

Pića, sport i adrenalin

Red Bull danas prodaje oko 8 milijardi limenki svojeg energetskog pića na godinu, praktički je vladar kategorije koju je Mateschitz i izmislio. Unatoč tome, ovaj je brand najpoznatiji po svojim sponzorstvima i vlasništvu brojnih sportskih klubova, podržavanju i brandiranju avanturističkih pothvata i, naravno, svojim dvama momčadima Formule 1 (Red Bull i AlphaTauri, nekada Torro Rosso). Do sada su osvojili 6 pojedinačnih i 4 momčadska naslova svjetskih prvaka, s time da su do prvog naslova stigli već u šestoj sezoni od ulaska u ovaj sport (preuzimanjem tima Jaguar Racing).

Osim zasluga u razvoju samog sporta Formule 1, Mateschitz i Red Bull diljem svijeta su se pozicionirali kao vodeća marka koja asocira na odvažne, uzbudljive, adrenalinske akcije – bilo to skakanje padobranom iz stratosfere, suludi kaskaderski pilotski pothvati, ili otkačene i zabavne Soap Box utrke amatera. Pod istom kapom pokrenuta je i humanitarna zaklada Wings for Life.

Sve to nosi ime jednog energetskog pića s crvenim bikom, koje kompanija Red Bull čak niti ne proizvodi. Ono se, naime, puni u pogonima austrijske kompanije Rauch.

Dietrich Mateschitz iza sebe ostavlja ogromno naslijeđe u sportu, marketingu i industriji maloprodaje, kolekciju automobila i zrakoplova u Hangaru 7 u Salzburgu te kao nasljednika, 29-godišnjeg sina Marka.