Čuvanje podataka od Applea teže je od očekivanog
Zadane aplikacije prikupljaju podatke čak i kad su navodno onemogućene, a korisnici se teško snalaze u postavkama žele li ih isključiti
"Privacy. That's Apple"; barem tako glasi slogan tehnološke mega kompanije. No, istraživanja Sveučilišta Aalto daju naslutiti da tome baš i nije tako.
Naime, niz dosadašnjih studija pokazalo je i dokazalo kako dobrovoljne aplikacije trećih strana narušavaju privatnost. Finski istraživači krenuli su drugim putem i istražili postavke privatnosti Appleovih zadanih aplikacija; onih koje su gotovo neizbježne na novom uređaju, bilo da se radi o računalu, tabletu ili mobilnom telefonu. Istraživači će svoja otkrića predstaviti sredinom svibnja na prestižnoj CHI konferenciji na Havajima, a recenzirani istraživački rad već je dostupan online.
Osam aplikacija
Istraživači su se fokusirali na osam aplikacija koje su dio platforme i ekosustava: Safari, Siri, Family Sharing, iMessage, FaceTime, Location Services, Find My i Touch ID. Prikupili su sve javno dostupne informacije vezane uz privatnost o tim aplikacijama, od tehničke dokumentacije do pravila privatnosti i korisničkih priručnika. Krhkost zaštite privatnosti iznenadila je istraživače.
"Zbog načina na koji je dizajnirano korisničko sučelje, korisnici ne znaju što se događa. Na primjer, korisniku se daje mogućnost da omogući ili ne omogući Siri, Appleovog virtualnog pomoćnika. Ali omogućavanje se odnosi samo na to koristite li Siri glasovnu kontrolu. Siri prikuplja podatke u pozadini iz drugih aplikacija koje koristite, bez obzira na vaš izbor, osim ako ne razumijete kako ući u postavke i to promijenite", objašnjavaju istraživači koji nisu mogli zaustaviti dijeljenje podataka ni u jednoj testiranoj aplikaciji.
Zbunjujuće upute
U praksi, zaštita privatnosti na Apple uređaju zahtijeva uporno i stručno klikanje na svaku aplikaciju pojedinačno. Appleova pomoć pritom potpuno izostaje.
"Online upute za ograničavanje pristupa podacima vrlo su složene i zbunjujuće, a potrebni koraci razbacani su na različitim mjestima. Nema jasnog smjera o tome treba li ići na postavke aplikacije, središnje postavke ili čak oboje", kažu istraživači. Uz to, u uputama nisu navedeni svi potrebni koraci niti je objašnjeno kako se obrađuju prikupljeni podaci.
Korak naprijed, dva nazad
Istraživanje je pokazalo kako sudionici testiranja nisu mogli spriječiti nijednu aplikaciju da dijeli svoje podatke s drugim aplikacijama ili davateljem usluga, a dosta vremena oduzimalo je i pronalaženje i podešavanje postavki privatnosti.
"Prilikom prilagodbi korisnici ne dobivaju povratnu informaciju jesu li uspjeli. Zatim se putem izgube, vrate u procesu i nasumično se pomiču, ne znajući jesu li učinili dovoljno", objašnjavaju istraživači. Sudionici ispitivanja uspjeli bi napraviti jedan ili dva koraka u pravom smjeru, ali nitko nije uspio slijediti cijelu proceduru zaštite svoje privatnosti.
Usluge treće strane
Na temelju javnih dokumenata nije jasno Apple radi sa svim tim prikupljenim podacima, kažu istraživači koji pretpostavljaju da će se podaci, između ostalog, koristiti za treniranje sustava umjetne inteligencije koji stoji iza Siri i pružanje personaliziranih korisničkih iskustava.
Mnogi su korisnici navikli na besprijekornu interakciju s više uređaja, što otežava povratak u vrijeme ograničenijeg dijeljenja podataka. Međutim, Apple bi mogao informirati korisnike puno jasnije nego što to čini danas, upozoravaju istraživači i navode niz detaljnih prijedloga. Problem se, kažu, donekle može riješiti odabirom usluge treće strane, poput prelaska sa Safarija na Firefox.
Zasad još nitko tako nije ispitao ponašanje Googleovog Androida niti je na sličan način mapirao njegove aplikacije. No prošla istraživanja o aplikacijama trećih strana ne sugeriraju da je Google išta svjesniji privatnosti od Applea, sugeriraju finski istraživači.