Istina je precijenjena: ekscentrični stavovi privlače više pažnje i lajkova
Želite li privući pozornost, najbolje je reći nešto ekstremno. A što više drugih ljudi dijeli slična mišljenja, veća je vjerojatnost da će to učvrstiti i vaše uvjerenje da ste u pravu

Scenarij je svima dobro poznat: političari nabace kakvu zapaljivu primjedbu koja se onda danima ponavlja i raspravlja na televizijskim programima, a društvene mreže budu zasute reakcijama i nizom žustrih komentara; naslovi navlače čitatelje da kliknu ili podijele linkove na članak koji, lako je moguće, uopće nisu pročitali.
Utjecaj informacija
Svi ti silni klikovi i dijeljenja ekstremnih ili ekscentričnih sadržaja i gledišta dominiraju komunikacijom na Internetu. No, što znači biti "najglasniji u sobi" i kakve to posljedice ostavlja na sudionike komunikacije, zanimalo je istraživače Državnog sveučilišta Binghamton u New Yorku. Oni su ispitali snagu "ekstremnih" ili, kako ih oni nazivaju "ekscentričnih" stavova.
Konkretno, usredotočili su se na to kako društvo, društvene interakcije i izloženost informacijama utječu na izgradnju ili promjenu mišljenja javnosti. Svoja zapažanja iznijeli su u studiji "Generation and influence of eccentric ideas on social networks" (Generiranje i utjecaj ekscentričnih ideja na društvenim mrežama) koju objavljuje časopis Scientifics Reports.
Održavanje popularnosti
U oči odmah upada ono najočitije: studija je pokazala da takvi, ekscentričniji stavovi pomažu održavanju nečije popularnosti među onima koji dijele takva uvjerenja, čak i ako tema rasprave nije tradicionalno ekstremna.
"Želite li privući pozornost na bilo koju temu, bila ona i politička ili vjerska, najbolje je reći nešto ekstremno. A što više drugih ljudi dijeli slična mišljenja, veća je vjerojatnost da će to učvrstiti i vaše uvjerenje da ste bili u pravu", komentiraju istraživači.
Privlačenje pažnje
Dvogodišnja studija uglavnom se usredotočila na spektar "ekscentričnih ideja" koje se mogu dijeliti putem privatnih kanala na društvenim mrežama. Primjeri su pronađeni i u temama o kojima se raspravlja na nacionalnoj razini, poput cijepljenja ili posjedovanja oružja te njihovog utjecaja na socijalnu politiku i sve veću želju i potrebu ljudi na društvenim mrežama da ih se smatra popularnima ili utjecajnima.
Sama činjenica da izgovarate nešto "suludo" ili suprotno od uvriježenog stava dobar je način da privučete više pažnje i dobijete gomilu lajkova na društvenim mrežama i to ne mora imati nikakve veze sa smislenošću ili istinitošću onoga što ste rekli, kažu istraživači.
'Lift ekscentričnosti'
"Vrlo je teško pratiti ekscentričnost u scenariju kad smo uhvaćeni u društveni balon, a naši susjedi se kreću s nama zajedno na ovom 'liftu ekscentričnosti'", upozoravaju istraživači. Jedno od rješenja je da stalno provjeravate svoje stanje i postavljate si pitanje: "Što se događa s mojim mišljenjem? Što sam govorio prošle godine, a što sada?"
Istraživači su odlučili vrijedi li ovo pravilo i izvan svijeta politike i diskusija o velikim sjetnim temama pa su izradili eksperimentalnu platformu nalik Twitteru koju su kroz dva tjedna koristili studenti Sveučilišta Binghamton.
Poriv za povećanom pažnjom
Oni su trebali smišljati marketinške slogane i kratke priče o nepostojećim događajima. Studija je još jasnije pokazala da objava "normalne ideje" u pravilu ne privlači preveliku pažnju unutar mreže. No, objava "ekscentričnih ideja" odmah privlači odgovore drugih članova grupe.
"Praćenje istomišljenika na društvenim mrežama može rezultirati efektom 'eho komore' jer svi u osnovi govore istu stvar. Poriv za povećanom pažnjom tjera nas da slijedimo takva ekscentričnija mišljenja ili pristupe, sve dok i sami ne postanemo nečija žrtva ili se pretvorimo u napadače", komentiraju istraživači koji se zalažu za bolju analizu načina na koji komuniciraju članovi neke grupe kako bi se moglo intervenirati prije nego što društveni sukobi postanu nepopravljivi.