Kad koriste društvene mreže, ljudi zapadaju u 'disocijativna stanja' 

Istraživači su otkrili da ljudi možda nisu 'ovisni' o društvenim mrežama. Umjesto toga, oni zaglave u stanju disocijacije, kao što se događa kada čitate dobru knjigu

Mladen Smrekar srijeda, 25. svibnja 2022. u 14:32

Ponekad dok čitamo dobru knjigu osjećamo se kao da smo prebačeni u neki drugi svijet i prestanemo obraćati pažnju na ono što je oko nas. Istraživači Sveučilišta Washington zapitali su se ulaze li ljudi u slično stanje disocijacije i kad surfaju društvenim mrežama i objašnjava li to zašto se korisnici osjećaju izvan kontrole nakon što provedu toliko vremena na svojoj omiljenoj aplikaciji.

Istraživači su proučili interakcije s platformom nalik Twitteru i osmislili strategije koje bi ljudima mogle pomoći da zadrže veću kontrolu nad svojim online iskustvima. Njihov projekt predstavljen je na nedavnoj konferenciji CHI 2022 u New Orleansu.


Što je disocijacija?

Postoji više vrsta disocijacije, uključujući disocijaciju temeljenu na traumi i svakodnevnu disocijaciju povezanu s intenzivnim fokusiranjem na zadatak. Ideja da se istraži povezanost  svakodnevne disocijacije i korištenja društvenih mreža rodila se tijekom izolacije zbog  Covida-19. Disocijacija je u stvari potpuna zaokupljenost onime što radite, ali toga postajete svjesni tek naknadno, kad se zapitate: "zar je već prošlo pola sata; a samo sam htio provjeriti poruku". 


Aplikacija Chirp

Istraživači su osmislili i izradili aplikaciju Chirp i povezali je s Twitter računima sudionika. Kroz Chirp se lajkovi i tweetovi pojavljuju na stvarnoj platformi, ali istraživači mogu kontrolirati iskustvo ljudi, dodajući nove značajke ili brze skočne ankete.

<strong>Zaslon aplikacije Chirp</strong>
Zaslon aplikacije Chirp

Autori su se zapitali što bi se dogodilo kad bi izradili platformu društvenih medija tako da nastavi nuditi ono što se ljudima sviđa u njoj, ali da korisnik pritom zadrži kontrolu nad svojim vremenom i pažnjom? Sudionicima istraživanja, odreda korisnici Twittera, mjesec su dana koristili Chirp koji im je svakih 15 minuta postavljao pitanje koliko obraćaju pažnju na ono što rade i svijet oko sebe. 

Uhvaćeni u mrežu

Stalno pojavljivanje dijaloškog okvira pomoglo je ljudima da osvijeste kako su "uhvaćeni u mrežu" i da stranicom skrolaju bez veze i smisla, gubeći kontakt sa stvarnošću.

<strong>Stalno pojavljivanje dijaloškog okvira pomoglo je ljudima da osvijeste kako su "uhvaćeni u mrežu" </strong>
Stalno pojavljivanje dijaloškog okvira pomoglo je ljudima da osvijeste kako su "uhvaćeni u mrežu"

No, kad su aplikaciju koristili  s više svjesnosti i namjere, odreda su smatrali da je taj isti dijaloški okvir stvarno dosadan. Istraživačima bi rekli kako su te intervencije vjerojatno bile dobre za "druge ljude" koji su izgubili samokontrolu, ali da njima to ne treba. 

Izgubljen pojam o vremenu

Problem s platformama društvenih mreža nije u tome što ljudima nedostaje samokontrola koja će ih spriječiti da se izgube u svijetu informacije, kažu istraživači. Problem je u tome što same platforme nisu dizajnirane tako da maksimiziraju ono što ljudi cijene.

"Platforme društvenih mreža osmišljene su tako da ljude tjeraju da nastavljaju skrolati po njima. A kada smo u disocijativnom stanju, imamo smanjen osjećaj za djelovanje, što nas čini ranjivijim i gubimo pojam o vremenu", objašnjavaju istraživači. "Platforme bi trebale poraditi na korisničkim iskustvima koja će ljudima pomoći da bolje upravljaju svojim vremenom."