Percepcija privlačnosti u eri filtera ljepote

Ljudi ne mijenjaju samo svoje mišljenje o tome koliko je netko privlačan kad koristi filtar ljepote na svojim fotografijama, već različito procjenjuju i njegovu inteligenciju i pouzdanost

Mladen Smrekar srijeda, 27. studenog 2024. u 20:07
Ljude se drugačije procjenjuje kad koriste filtre uljepšavanja na svojim fotografijama 📷 lookstudio
Ljude se drugačije procjenjuje kad koriste filtre uljepšavanja na svojim fotografijama lookstudio

Ljepota je važna, čak i kada znamo da fizička privlačnost nije u korelaciji s drugim mjerljivim osobinama, poput inteligencije. Zapravo, desetljeća socioloških i psiholoških istraživanja otkrila su da percepcija privlačnosti duboko utječe na društvene prosudbe koje donosimo: ljudska bića jednostavno su pozitivno pristrana prema pojedincima koji se percipiraju kao fizički privlačni.

Kognitivna pristranost

Zbog ove kognitivne pristranosti, poznate i kao efekt aureole privlačnosti, fizički se privlačni ljudi smatraju inteligentnijima, sretnijima, pouzdanijima, društvenijima i seksualno toplijima, bolje prilagođenima i općenito uspješnijim u životu. Ovaj halo efekt utječe na naše živote jer se smatra da su privlačni pojedinci bolji studenti ili političari, da su kvalificiraniji za poslove i da će prije dobiti promaknuće, veću plaću ili blažu sudsku kaznu. 

Uzorci slika lica korištenih u našem istraživanju prije i nakon primjene filtera ljepote koji mijenjaju ton kože, oči i trepavice, nos, bradu, jagodice i usne kako bi osoba izgledala što privlačnije  📷 Gulati, Martínez-Garcia, Fernández, Lozano, Lepri i Oliver
Uzorci slika lica korištenih u našem istraživanju prije i nakon primjene filtera ljepote koji mijenjaju ton kože, oči i trepavice, nos, bradu, jagodice i usne kako bi osoba izgledala što privlačnije Gulati, Martínez-Garcia, Fernández, Lozano, Lepri i Oliver

Nova studija španjolskih istraživača sa Sveučilišta u Alicanteu proširila je opseg proučavanja ove kognitivne pristranosti s fizičkog na digitalni svijet. naime, AI alati sve se više koriste za izradu procjena o ljudima, za interakciju putem chatbotova i stvaranje poboljšane digitalne verzije sebe, a filtri ljepote primjer su takvog alata.

Efekt aureole privlačnosti

Njihov je cilj uljepšati lice osobe primjenom složenih transformacija na licu koje nadilaze ono što može postići make-up, uključujući morfološke promjene na očima i trepavicama, nosu, brade, jagodica i usana, pišu autori studije koju objavljuje Royal Society Open Science. No, kažu, osim što zaglađuju kožu, uklanjaju bore i nesavršenosti, ovi filtri nude jedinstvenu priliku za proučavanje efekta aureole privlačnosti.

Pregled studije i analiza prikupljenih podataka 📷 Gulati, Martínez-Garcia, Fernández, Lozano, Lepri i Oliver
Pregled studije i analiza prikupljenih podataka Gulati, Martínez-Garcia, Fernández, Lozano, Lepri i Oliver

Nova studija istražila je istinitost halo efekta tražeći od sudionika da procijene slike 462 osobe s ili bez primijenjenog AI filtra ljepote. A rezultati pokazali da su u čak 96,1 % slučajeva osobe, proglašene privlačnijima nakon primjenje filtra ljepote, istovremeno ocijenjene i kao inteligentnije i vjerodostojnije. Uz jedan važan izuzetak: muškarci su žene smatrali manje inteligentnima nakon primjene filtra.

Percepcija inteligencije

Filtri ljepote povećavaju privlačnost gotovo svih pojedinaca, a njihov je utjecaj to veći što su pojedinci smatrani manje privlačnima prije uljepšavanja. Dob ocjenjivača ne utječe značajno na percepciju privlačnosti, ali zato ima statistički značajan pozitivan učinak na doživljaj nečije inteligencije, pouzdanosti i sreće nakon uljepšavanja. I mladi i stari podjednako vjeruju da su privlačniji ljudi kompetentniji i zdraviji te da su manje neprijateljski raspoloženi i nepouzdani. Starije ljude uljepšane digitalnim filterima doživljavat će se pritom dodatno inteligentnijima i vjerodostojnijima, a mlade društvenijima.

Čak 2748 sudionika studije ocjenjivalo je privlačnost, inteligenciju, pouzdanost, društvenost, sreću, ženstvenost i neobičnost lica iz skupa od 924 slike 📷 Gulati, Martínez-Garcia, Fernández, Lozano, Lepri i Oliver
Čak 2748 sudionika studije ocjenjivalo je privlačnost, inteligenciju, pouzdanost, društvenost, sreću, ženstvenost i neobičnost lica iz skupa od 924 slike Gulati, Martínez-Garcia, Fernández, Lozano, Lepri i Oliver

Za kraj, izgleda da nečiji spol jače utječe na percepciju inteligencije nego na percipiranu privlačnost s obzirom na to da su slike žena ocijenjene kao privlačnije.