Google s Hrvatskom pregovara oko autorskih prava za vijesti
Hrvatska će uskoro dobiti novi Zakon o autorskom i srodnim pravima koji uređuje kako bi nakladnici mogli ostvarivati svoja prava u slučaju kada internetski servisi koriste njihove sadržaje

U Hrvatskom saboru trenutačno je u proceduri novi Zakon o autorskom i srodnim pravima, koji se bavi sličnom tematikom kakva je nedavno bila aktualna u Francuskoj i Australiji, a tiče se autorskih prava nakladnika za sadržaje koje servisi poput Google Newsa prenose na svojoj platformi. U Francuskoj je tako Google s najvećim izdavačima postigao dogovor, a sudbina u Australiji im je još neizvjesna. Kakva je situacija u Hrvatskoj, pojasnio je potpredsjednik Google Newsa Richard Gingras za Tportal.
Sporno kolektivno pregovaranje
Spomenuti novi hrvatski zakon uređuje pitanja autorskih prava u ovom slučaju na način da se o njima pregovara kolektivno, što u Googleu ne shvaćaju. Iako su već započeli pregovore s hrvatskim vlastima, nije im sasvim jasno tko bi trebao zastupati kolektivne interese izdavača.
Google, kaže Gingras, podržava izdavače u cijelome svijetu, što izravno financijski, što kroz plaćanje autorskih prava za sadržaj koji u potpunosti koriste kroz Google News Showcase. Ono što se ne plaća nigdje jest prikazivanje sadržaja u rezultatima pretraživanja, odnosno za linkove i isječke iz sadržaja – a to je u skladu s EU Direktivom o autorskim pravima.
Hrvatski nacrt Zakona o autorskom i srodnim pravima, kaže, u suprotnosti je s EU Direktivom jer predviđa kolektivno pregovaranje i ne dopušta pojedinačnim izdavačima da odlučuju o svojem sadržaju.
Stoga Googleu "nije ugodno" u Hrvatskoj s udrugom Društvo za zaštitu novinarskih autorskih prava pregovarati o EU Direktivi, jer ih ne vide kao zakonskog kolektivnog pregovarača. O zakonodavnim su rješenjima već razgovarali s predstavnicima Vlade RH, no s izdavačima pregovora za sada nije bilo.
Plaćanje za sadržaj, ne za linkove
Ono čemu se u Googleu načelno protive jest po njima zastarjelo rješenje koje bi predviđalo plaćanja za linkove i isječke vijesti. Nasuprot tome ponudili su, kao i u Australiji i Francuskoj, potporu izdavačima kroz program Showcase. Google je lani najavio da će kroz taj program tijekom tri godine uložiti dodatnu milijardu američkih dolara, i to uz stotine milijuna američkih dolara koliko ih od ranije troši na podršku medijskoj industriji.
Točni iznosi naknada za Hrvatsku Gingrasu nisu poznati. Isto tako nije poznato niti koliko bi pregovori u našoj zemlji, kako s vlastima o zakonodavnim rješenjima, tako i s izdavačima, mogli trajati.
Google News Showcase inače je od ovoga tjedna postao aktivan u Australiji, Njemačkoj, Kanadi, Brazilu, Francuskoj, Japanu, Ujedinjenom Kraljevstvu i Argentini. U njega je uključeno preko 450 izdavača čijim sadržajima korisnici mogu besplatno pristupati, čak i ako je riječ o člancima inače zaključanima iza "paywalla".