NASA se pobunila protiv nove konstelacije velikih internetskih satelita

Komunikacijski sateliti s 4G i 5G telekomunikacijskom opremom, koji bi imali antene daleko veće površine nego oni Starlinkovi, mogli bi predstavljati veliku opasnost za druge objekte u orbiti

Sandro Vrbanus subota, 7. studenog 2020. u 19:30

Američka kompanija AST & Science pokrenula je projekt lansiranja velikih telekomunikacijskih satelita u Zemljinu orbitu. Njihovi bi sateliti radili značajno drugačije od SpaceX-ovog Starlinka, odnosno funkcionirali bi sličnije zemaljskim baznim stanicama za 4G i 5G mreže. Kako bi bilo moguće odašiljati i primati signale iz 720 kilometara visoke orbite, ovi bi sateliti morali imati značajno veće antene nego što ih imaju zemaljski odašiljači, a ta je činjenica zabrinula američku svemirsku agenciju.

NASA je stoga prošloga tjedna uputila službeni dopis Federalnoj agenciji za komunikacije (FCC) u SAD-u, napominjući da bi sateliti kompanije AST & Science doveli do velikog povećanja mogućnosti sudara s drugim objektima u Zemljinoj orbiti. Upravo na visinama od 690 do 740 kilometara NASA ima velik broj svojih satelita, a to je i orbita koja je trenutačno najgušće "naseljena" satelitima. Ako bi AST u nju lansirao dodatne satelite kakve su predložili, rizici za sudare bili bi značajno povećani.

Gužva u orbiti

AST, naime, planira lansirati čak 240 satelita u ovu orbitu, svaki od kojih bi imao antene površine čak 900 m2. Izračuni pokazuju da bi promjer takvih satelita s antenama bio preko 30 metara, odnosno preko 10 puta veći nego je to kod klasičnih satelita. Samim time i izbjegavanje sudara s njima bit će značajno otežano. NASA procjenjuje da bi lansiranje ove konstelacije kakva je predložena rezultiralo time da oni moraju obavljati čak četiri manevra izbjegavanja i oko 40 aktivnih planiranja izbjegavanja sudara – svakog dana.

Dodatni razlog za brigu NASA-i predstavlja i činjenica da AST nema iskustva u izradi tako velikih satelita, što može implicirati i da će neki od njih biti pokvareni ili na druge načine ne potpuno funkcionalni. Kao takvi, ne bi imali mogućnost aktivnog manevriranja i izbjegavanja drugih objekata u orbiti pa bi predstavljali još veću opasnost. Rizik sudara u tom bi slučaju bio neprihvatljivo visok, poručuje NASA. Odgovor FCC-a još se očekuje.