Na Marsu otkriveni mali zeleni – minerali

NASA-in rover Perseverance razbio je jednu stijenu na Marsu kako bi prikupio uzorak za analizu. Unutar nje znanstvenici su uočili zelenkasti mineral olivin, pa sada pokušavaju dokučiti kako se on tamo našao

Sandro Vrbanus četvrtak, 18. studenog 2021. u 15:15

Marsovski rover Perseverance na ovom planetu neumorno radi već devet mjeseci. Jedna od njegovih najvažnijih misija uključuje astrobiološku analizu tla, koja bi trebala pokazati postoje li tragovi mikrobiološkog života na Marsu (sadašnjeg ili, vjerojatnije, odavno ugaslog). Kako bi ispitao sastav tla, rover je opremljen laserima i bušilicama koje mogu prodrijeti u stijene, a tu je i robotska ruka koja prikupljene uzorke smješta u posebne titanske kontejnere. Njih će Perseverance ostaviti na površini Marsa kako bi ih sljedeće misije pokupile i dopremile na Zemlju zbog dodatnih analiza.

U jednom od nedavnih pokušaja bušenja stijene i uzimanja uzoraka NASA-in tim je u marsovskoj prašini otkrio nešto neočekivano. "Najnoviji uzorak tla je iz stijene pune zelenkastog minerala olivina, a unutar znanstvenog tima postoji nekoliko ideja kako je on tamo dospio. Hipoteze samo lete! Znanost je super", napisali su iz kontrole misije na društvenim mrežama.

Neočekivani olivin

Ovo nije prvi puta da je olivin pronađen negdje u svemiru. Na Zemlji je on jedan od najčešćih minerala, pojavljuje se u magmatskim i metamorfnim stijenama Zemljina gornjeg plašta. Olivin je po svojem sastavu je magnezijsko-željezoviti silikat, a ime je dobio upravo prema zelenkastoj boji. Do sada je njegovo postojanje potvrđeno na Mjesecu, asteroidima i kometima, kao i na Marsu.

Zrnca olivina pronađena na Havajima rezultat su erupcije vulkana

No, posljednje otkriće zanimljivo je jer mineral nije pronađen samo u tragovima, nego u nešto većoj količini. Jedna od pretpostavki, zaključujući prema postanku ovog minerala na Zemlji, kaže kako je on najčešće rezultat vulkanske aktivnosti.

Olivin u prikupljenom uzorku marsovskog tla

Ako je tome tako, ovo bi otkriće moglo donijeti nove hipoteze vezane uz tlo u krateru Jezero, u kojem Perseverance operira. Od ranije se smatra da je riječ o isušenom dnu nekadašnjeg jezera, u kojem se mogu pronaći naslage karbonata i mogući tragovi davno nestalog života. No, otkriće olivina moglo bi dovesti i do zaključka da je dno ovog kratera prekriveno nataloženim pepelom od erupcije nekog prastarog marsovskog vulkana.