Pentagon angažirao SpaceX za raketni prijevoz tereta po svijetu - 80 tona za sat vremena bilo gdje

Buduća raketa Muskovog SpaceX-a koristit će se za brzi interkontinentalni prijevoz tereta mase do 80 tona, brzinama do čak 12.000 km/h, i to za potrebe američkih oružanih snaga

Sandro Vrbanus subota, 10. listopada 2020. u 16:41

Transportno zapovjedništvo vojske SAD-a, pod kontrolom tamošnjeg Ministarstva obrane (Pentagona) dogovorilo je sa SpaceX-om suradnju na projektu teretnih raketa. Njih će, posebno za vojne potrebe, razviti SpaceX i omogućiti im lansiranje tereta mase do 80 tona, te dostavu istoga s jednog kraja svijeta na drugi, unutar samo sat vremena.

Ovaj projekt po svojem opisu sliči onome što Elon Musk ima u planu za svoj novi Starship (raketu nekada poznatu kao BFR). Pri razvoju ove rakete SpaceX se vodi činjenicom da bi ona trebala služiti za lansiranje tereta u orbitu, na Mjesec ili Mars, ali i natrag na Zemlju. Isto tako, ona bi mogla poslužiti za interkontinentalne letove ovdje, na Zemlji. Još 2017. godine iznesen je plan prema kojem bi takva raketa mogla bilo koju relaciju na našem planetu prijeći za manje od jednog sata.

Brzi prijevoz tereta po svijetu

Starship (neslužbeni render)
Starship (neslužbeni render)

To je očito (kao i nedavno Starlink) zainteresiralo Pentagon, pa su ovoga tjedna sa SpaceX-om počeli surađivati na tom projektu. Cilj im je dobiti tehnologiju kojom bi terete spomenute mase mogli brzo prebaciti bilo gdje u svijetu. Raketa bi se kretala otprilike poput interkontinentalnog balističkog projektila, brzinom do čak 12.000 km/h, prošla bi kroz visoke slojeve atmosfere koji bi omogućavali takve brzine, ponovno bi se vratila kroz gušću atmosferu, usporila i vertikalno sletjela.

SpaceX je jedina svjetska kompanija čije orbitalne letjelice imaju mogućnost višekratnog korištenja i preciznog vertikalnog slijetanja na tlo ili autonomne platforme u oceanu. Njihov Starship otići će u tome korak dalje, trebao bi biti gotovo u potpunosti višekratno upotrebljiv, a vrijeme za njegovu pripremu između letova trebalo bi biti skraćeno toliko da ista raketa može poletjeti i više puta u danu.

Na projektu će s Pentagonom i SpaceX-om također raditi i Exploration Architecture Corporation (xArc), kompanija koja se bavi dizajnom svemirskih luka, postaja, i općenito tehnologija za istraživanje svemira. Prvi ugovor, potpisan ovoga tjedna, uključuje projekt ispitivanja tehničkih preduvjeta i troškova za ovakvu raketnu "dostavu", uz to da SpaceX već sljedeće godine mora dokazati da je cijela stvar izvediva.