Kinezi predstavili maglev vlak teoretske brzine do 620 km/h

Kineski prototip maglev vlaka zasniva se na tehnologiji supervodiča visoke temperature, a njegovi autori kažu da bi mogao mogao biti operativan u narednih tri do deset godina

Sandro Vrbanus srijeda, 20. siječnja 2021. u 16:44

U kineskom gradu Chengdu prošloga je tjedna predstavljeni prvi prototip nove superbrze maglev lokomotive koja će vući novu generaciju kineskih brzih vlakova. Ova se lokomotiva kreće na principu magnetske levitacije, i to uz pomoć supervodiča na visokim temperaturama, a trebala bi označiti početak revolucije u željezničkom transportu unutar Kine. Maglev vlak, osim naprednog pogona, ima mogućnost autonomne vožnje i samostalne stabilizacije u vožnji.

Visokotemperaturni supervodiči iskorišteni u ovom vlaku pokazuju svojstva supervodljivosti pri temperaturi od oko -196°C (višoj od točke smrzavanja tekućeg dušika), što je značajno viša temperatura od usporedivih materijala, koji su supervodljivi tek u blizini apsolutne nule, na oko -269°C. Zahvaljujući tome, za hlađenje supervodiča može se koristiti jeftin i dostupan tekući dušik. Oni pak stvaraju efekt magnetske levitacije koji vlak drži u zraku, što eliminira trenje između njegovih kotača i tračnica.

Stremi biti najbrži na svijetu

Iznimno aerodinamična lokomotiva je izrađena od naprednih materijala, uključujući ugljična vlakna, i ima potencijal postati najbrže kopneno prijevozno sredstvo u svijetu. Novi kineski maglev vlak može u ovom obliku, prema procjenama, postići brzine do čak 620 km/h. U teoriji to bi značilo da se put od Londona do Pariza može vlakom prevaliti za 47 minuta (sada on traje u najboljem slučaju više od dva sata).

Kineski stručnjaci sa sveučilišta Southwest Jiaotong u Chengduu već rade i na testiranjima tehnologije koja bi slične vlakove u budućnosti mogla ubrzati i do 800 km/h, što su već brzine usporedive s onima putničkih zrakoplova. U sustavu niskotlačnih tunela, sličnom onome kod Hyperloopa, ovakav bi vlak mogao "potegnuti" i do 1.000 km/h.

Za sada Kinezi imaju tek prototip lokomotive dužine 21 metar te tračnice sposobne za njezino prometovanje u dužini od 165 metara, na kojima se ova tehnologija dodatno testira. U punu bi primjenu nova tehnologija željezničkog maglev transporta mogla biti puštena u razdoblju od narednih tri do deset godina. Kina inače trenutačno ima najveću željezničku mrežu za brze vlakove u svijetu, dugu gotovo 38 tisuća kilometara.