Top 10 filmova koje publika mrzi, a kritika obožava
Nakon liste filmova koje je publika obožavala unatoč lošim kritikama, donosimo obrnuto — naslove koje je kritika slavila, a publika s podsmijehom odbacila

U prethodnom smo članku govorili o filmovima koje je kritika popljuvala, a publika pretvorila u kult. Ovoga puta okrećemo priču naopako. Donosimo listu filmova koje su recenzenti dizali u nebesa – neki su završili na listama najboljih u godini, čak i desetljeću – ali publika je na sve to slegnula ramenima, u najboljem slučaju.
Koristili smo isti sustav rangiranja kao i prošli put – uzimali smo aritmetičku sredinu Tomatometera i Metascora, a od toga oduzeli Popcornmeter. Lista je složena od desetog prema prvom mjestu, pri čemu prvi predstavlja najveći raskorak između kritike i publike. Krenimo od desete pozicije.
10. King Kong (2005) | +32.5
Metascore: 81
Tomatometer: 84%
Popcornmeter: 50%
Peter Jackson je nakon Gospodara prstenova mogao snimiti što god poželi – a odlučio se za gigantsku gorilu u srcu New Yorka. Kritika je bila više nego zadovoljna: hvalili su vizualne efekte, detaljno animiranog Konga, raskošne akcijske scene i pažnju posvećenu atmosferi originala iz 1933. godine, posebno izdvajajući završnicu na Empire State Buildingu.
Publika, međutim, nije dijelila isti entuzijazam. Glavna zamjerka: film traje tri i pol sata – a Kong se ni ne pojavljuje prvih šezdeset minuta. Mnogi su to doživjeli kao nepotrebno razvlačenje: gledatelji su morali pratiti razne sporedne likove koji se nikad ne razviju, a određene su scene mogle biti izbačene bez da film bude na gubitku.
9. Da 5 Bloods (2020) | +34.0
Metascore: 82
Tomatometer: 92%
Popcornmeter: 53%
Spike Lee nas vodi kroz vijetnamsku pustolovinu četiri afroamerička veterana koji se vraćaju 40 godina nakon rata po tijelo prijatelja i zakopano zlato.
Kritika je film prepoznala kao važan i ambiciozan spoj povijesne građe i društvene kritike, cijenila korištene povijesne inserte, glazbu, dok je publika, s druge strane, puno podijeljenije dočekala film. Često opisan kao „prespor“, neujednačenog ritma, u Da 5 Bloods neki su primijetili i problematičan tretman Vijetnamaca.
8. Vještica (The Witch, 2015) | +34.0
Metascore: 84
Tomatometer: 90%
Popcornmeter: 53%
U Novoj Engleskoj 1630., obitelj puritanaca prognana je u šumu, a najmlađi sin nestaje. Sumnja se da je Thomasin (Anya Taylor‑Joy) vještica, a tjeskoba i vjera uslijed psihološkog raspada rasplamsavaju paranoju unutar klana.
Kritičari su, s jedne strane, hvalili Eggersovu preciznu rekonstrukciju perioda, minimalističku estetiku i "slow‑burn", a redovito se u njihovim tekstovima cijenila u filmu postignuta atmosfera. Publika, s druge strane, smatrala ga je naprosto presporim.
7. Ave, Cezare! (Hail, Caesar!, 2016) | +35.0
Metascore: 72
Tomatometer: 86%
Popcornmeter: 44%
Hollywood 1950‑ih. Eddie Mannix (Josh Brolin) pokušava spasiti filmsku produkciju kada otmu glumca Bairda Whitlocka (George Clooney).
Kritika je Ave, Cezare! prepoznala kao sofisticiranu i šaljivu posvetu Hollywoodu 1950-ih, s izvrsnim detaljima i glumačkom postavom. Pohvaljena je vjernost različitim filmskim žanrovima i pažljiva režija braće Coen, koji su snimili film s vidljivom ljubavlju prema starom Hollywoodu.
Publika je uglavnom bila razočarana. Većina je smatrala da film razvučen i da je humor previše usmjeren prema poznavateljima filmske povijesti.
6. Kajillionaire (2020) | +37.0
Metascore: 78
Tomatometer: 90%
Popcornmeter: 47%
Obitelj sitnih prevaranata vodi neobično ekscentričan život planirajući što manju pljačku, dok mlada Old Dolio (Evan Rachel Wood) procjenjuje što znači obitelj i identitet.
Kritičari su istaknuli originalnost Mirande July i groteskni humor. Film je opisan kao „ekscentrični biser“ pun „čudnih emocija“. S druge strane, reakcije publike bile su polarizirane. Među onim negativnima, često se navodilo da film izgleda kao da je „stvoren usred lucidnog sna“ što ga čini teško probavljivim za glavnostrujašku publiku.
5. Gospodin Turner (Mr. Turner, 2014) | +39.0
Metascore: 94
Tomatometer: 96%
Popcornmeter: 56%
Biografski film o J.M.W. Turneru (Timothy Spall), britanskom slikaru čije su kasne godine bile obilježene predivnim krajolicima, čestim bolestima i egzotičnim putovanjima. Kritičari su prepoznali prikaz potonje spomenutog i pisali da je Leigh kreirao „umjetničku meditaciju“, dok je film prepoznat kao jedan od boljih primjera žanra. Publika je, međutim, film opisala kao predug i pretenciozan.
4. Ono dolazi noću (It Comes at Night, 2017) | +39.0
Metascore: 78
Tomatometer: 88%
Popcornmeter: 44%
Nakon nepoznate pandemije, obitelj izolirana u kući bori se sa zastrašujućim prijetnjama koje dolaze izvana, ali i unutar vlastitog tima, dok paranoja uzima maha.
Kritičari su hvalili suptilnost i psihološku napetost ovog ostvarenja. The Observer, primjerice, piše da film udara u „srž ljudskog straha“, a RogerEbert.com da su pravi zlikovci „tuga, nepovjerenje i gubitak“. Publika je, djeluje, ipak htjela neku drugu prijetnju, obzirom da su redovito kritizirali minimalizam u izričaju Treya Edwarda Shultsa.
3. Uncut Gems (2019) | +40.0
Metascore: 93
Tomatometer: 91%
Popcornmeter: 52%
Adam Sandler u jednoj od najboljih uloga karijere glumi draguljara Howard Rossa, koji tone u kaos kockarskih dugova i emocionalnih (i drugih) poteškoća. Kritika je film ocijenila sjajnim – intenzivnim, neprestano nadomak kolapsa — ali publika je, zanimljivo, ostala polarizirana. Naime, Popcornmeter bilježi samo 52% pozitivih reakcija, dok se u negativnim reakcijama ističe "klaustrofobičnost" kao posljedica montažnih i režijskih odabira te napetost "bez pravog razloga".
2. Ad Astra (2019) | +41.5
Metascore: 80
Tomatometer: 83%
Popcornmeter: 40%
Brad Pitt glumi astronauta Roya McBridea koji kreće na misiju kroz Sunčev sustav kako bi pronašao svog oca (Tommy Lee Jones), misteriozno nestalog u dubokom svemiru. Film koristi svemirsku avanturu kao pozadinu za duboku, introspektivnu priču o otuđenju i obiteljskim odnosima. Kritika je film hvalila zbog "sofisticirane režije" i "introspektivne atmosfere koja gledatelje vodi na meditativno putovanje o identitetu i usamljenosti". Publika je, međutim, očekivala uzbudljiv svemirski spektakl s više akcije i eksplozija, a mnogi su osjećali da je tempo prespor, a radnja "previše apstraktna".
1. Ratovi zvijezda: Posljednji Jedi (Star Wars: The Last Jedi, 2017) | +46.5
Metascore: 84
Tomatometer: 91%
Popcornmeter: 41%
Rey (Daisy Ridley) se konačno susretne s legendarnim Lukeom Skywalkerom (Mark Hamill), dok pobunjenički rat vodi Leia (Carrie Fisher) protiv Prvog reda (Adam Driver kao Kylo Ren). Rian Johnson razbija šablone, obrađuje političku dinamiku otpora te tako razbija tradicionalna očekivanja sage s podijeljenim rezultatima.
Kritika je film pohvalila zbog "hrabrih vizualnih rješenja" i "svježeg tona koji je revitalizirao franšizu", dok su fanovi vidjeli kockanje s Star Wars mitologijom. Cinični Luke, Rey i Kylo koji se svađaju kao tinejdžeri i film koji je izazvao ratove (fanova, ne klonova). Niska ocjena publike potencijalno je rezultat kampanje review bombinga, vjerojatno potaknute protivljenjem promjenama unutar franšize.