Navigacija u Boeingu 747 i dalje se ažurira floppy disketama

Na virtualnoj sigurnosnoj konferenciji DEF CON održano je predavanje u kojem je haker prošetao kultnim zrakoplovom i otkrio neke zanimljive detalje u njegovom hardveru

Sandro Vrbanus srijeda, 12. kolovoza 2020. u 06:00

Boeing 747, izvorni "Jumbo Jet" ili kako ga neki nazivaju "kraljica neba", pred krajem je svojeg životnoga vijeka. Preko 50 godina star model zrakoplova Boeing će uskoro prestati proizvoditi, ali i dalje je riječ o stroju koji fascinira brojne ljubitelje avijacije te koji služi (i služit će i dalje) kao najpoznatiji i najsigurniji predsjednički zrakoplov na svijetu, Air Force One.

Model 747-400 predmet je zanimljivog videa predstavljenoga na ovotjednoj sigurnosnoj konferenciji DEF CON, a koji možete pogledati unutar ove vijesti. Snimku ovog zrakoplova iznutra načinili su Ken Munro i Alex Lomas, te ga predstavili iz perspektive hakera. Pritom su otkrili neke vrlo zanimljive detalje.

Pouzdani 3,5-inčni floppy

Nakon šetnje zrakoplovom, kroz njegove dijelove kojima putnici i obični smrtnici inače ne mogu pristupiti, hakeri su istražili i što se krije u utrobi zrakoplova. Avionika, crne kutije i općenito tehnologija ugrađena u zrakoplov su ih, očekivano, najviše zanimali. U kokpitu su pronašli mnoštvo ekrana, koji su prvi puta predstavljeni u modelu 747-400 i tako zamijenili klasične analogne instrumente.

Kokpit Boeinga 747-400
Kokpit Boeinga 747-400

Uspjeli su pokrenuti sustave zrakoplova pa su pokazali i kako neki od njih funkcioniraju. A potom su pronašli i pravi biser – modul u koji se umeće 3,5-inčna floppy disketa (za mlađe generacije, riječ je o mediju za pohranu podataka izumljenom početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća koji izgleda kao "Save" ikona i koji može primiti 1,44 megabajta podataka).

"Insert disk" - za one koji ne znaju što bi s njim
"Insert disk" - za one koji ne znaju što bi s njim

Uz floppy pogon nalazi se i ladica za pospremanje disketa. One služe kako bi se računalo zrakoplova ažuriralo navigacijskim podacima, što se čini svakih 28 dana. Za taj proces zaduženi su inženjeri koji pregledavaju zrakoplov i brinu o tome da navigacijske baze podataka budu ažurne. Prikaz floppy pogona može se pronaći na kraju sedme minute videa.

Nakon šetnje zrakoplovom spomenuti sigurnosni stručnjaci porazgovarali su o sigurnosti njegovog softvera. Kad je riječ o zastarjelim tehnologijama, istaknuli su da, iako se mnoge od njih koriste u izvornom obliku, nisu podložne hakiranju. Ranije je bilo govora o tome da se ovakvi zrakoplovi mogu hakirati kroz infotainment sustav namijenjen putnicima, no stručnjaci su takvu mogućnost otklonili.