Google preoblikuje tražilicu uz pomoć Gemini AI-a - na vrhu rezultata pretraživanja uskoro sažeci
Kritike na račun pretrpanih rezultata pretraživanja su dovele do nadgradnje Googleove tražilice, u skladu s vizijom umjetne inteligencije Alphabeta. Novi 'AI pregled' nudi sažetke generirane AI-em na vrhu rezultata pretraživanja, ali s ograničenjima
Već dulje vrijeme Google sluša kritike o tome kako su rezultati pretraživanja neuporabljivi jer su prenapučeni reklamnim linkovima, kroz koje treba mnoštvom klikova za naći željeni odgovor. Odluka da se temeljni proizvod Googlea reorganizira i nadgradi kako bi se uskladio s vizijom umjetne inteligencije kompanije Alphabet je ujedno i odgovor na te kritike, ali i sve žešću konkurenciju koja dolazi od ChatGPT-a i AI startupa kao što su Arc i Perplexity.
Rezultati eksperimentiranja
Promjene je, na Googleovoj developerskoj konferencije I/O, prije nekoliko dana, nagovijestila Liz Reid, Head of Search, i tako se ujedno predstavila javnosti nakon što je prije dva mjeseca izabrana da vodi odjel koji se bavi razvojem tražilice i s njom povezanih proizvoda i usluga.
Promjene kako bi trebala funkcionirati tražilica već su se dulje “kuhale” u odjelu Search Labs, koji je eksperimentirao s novim funkcionalnostima zvanim Search Generative Experience. Rezultati eksperimentiranja su upravo predstavljene promjene kojima se bitno mijenja kako će se prezentirati rezultati i generirati stranice. Da bi se uvele promjene, Google je napravio prilagođenu verziju svog modela Gemini AI. Nisu objavljene informacije o veličini ovog modela te načinu kako će se kontrolirati kvaliteta rezultata. Novu funkcionalnost nazvali su AI Overviews, jer će se sažeci generirani umjetnom inteligencijom sada pojavljivati na vrhu stranice rezultata pretraživanja.
Dan nakon prezentacije na I/O konferenciji, u Googlovu tražilicu je za korisnike u SAD-u implementirana nova funkcionalnost nazvana „AI pregled“
Šte to "AI pregled"?
Kad se na tražilicu upiše pitanje, u ovom slučaju na hrvatskom jeziku, dobiva se rezultat u koji su uključeni linkovi a na vrhu stranice, opcija „Generate“ kako bi se klikom generirao AI sažetak:
Nakon toga dobije se kratki sažetak i upute, točne, ali ne na hrvatskom jeziku, kojim je ispisan prompt.
Detaljnijim uvidom, ovaj je odgovor "pokupljen" tj. preveden sa sajta u crvenkastom okviru, na engleski, dakle, nikakav generirani sažetak, već samo prijevod pod "maskom" AI.
Zašto smo pitanje postavili na hrvatskom? (autor živi u SAD-u, op.ur.) Zato jer time testiramo koliko je napredan AI Overview naspram originalnog modela Gemini AI. Isproba li se, na isto pitanje Gemini AI odgovara i na hrvatskom, no u novoprilagođenom AI modelu, za potrebe tražilice, kao da su „uklonjeni“ strani jezici! Za pretpostaviti je da će se to ispraviti kad implementacija dostigne druga jezična područja i bude dostupna u drugim državama.
Umjetnom inteligencijom poboljšana tražilica svako će pomoći korisnicima, ali zbog ovog jezičnog primjera može se sve to smatrati i marketinškim spinom, na brzinu sklepanim modelom za potrebe konferencije. Google je često kritiziran da predstavlja i pušta u uporabu nedovršene i nedomišljene proizvode pa je svima je poznata sintagma „Googlovo groblje aplikacija“.
AI pregled neće se pojavljivati na svim stranicama, kako je objasnila gospodja Reid: "Ako tražite Walmart.com, zapravo samo želite otići na Walmart.com", kaže Reid. "Ako imate tako krajnje jednostavno pitanje, tamo ćemo vas i uputiti."
Hoće li se klikati?
Generiranjem AI pregleda i određivanjem kada bi se ti sažeci trebali pojaviti, Googlov alogaritam u biti odlučuje što je složeno pitanje, a što nije, a zatim donosi prosudbu o tome koji bi web sadržaj trebao imati AI generirani sažetak. Kada AI odlučuje da u jednom slučaju treba sažeti odgovor, a drugoj prezentirati samo linkova, moguće su svakojake pogreške ili što se u AI novogovoru naziva, halucinacija.
Na brifingu za novinare uoči I/O-a na pitanje vjeruje li Google da će korisnici i dalje klikati na poveznice izvan web sažetka generiranog umjetnom inteligencijom, Reid je rekla da vidi da ljudi “zapravo idu dublje, počinju s pregledom umjetne inteligencije, a zatim kliknu na dodatne web stranice.” To je za njih izuzetno važno jer su linkovi za Google izvor zarade, a AI pregledi nisu.
AI pregled je trenutno dostupan za sve korisnike Google pretraživanja u SAD-u, a u drugim zemljama bit će do kraja godine, i to na svim platformama — na webu, mobilnim uređajima i kao dio tražilica u preglednicima.