20 internetskih divova koji vladaju webom

Iz godine u godinu sve je manje onih koji se sjećaju vremena kad su se slike učitavale redak po redak piksela, pištanja zvuka koji dolazi s 56k modema  prvih web portala

Mladen Smrekar utorak, 22. veljače 2022. u 14:05

Krajem prošlog tisućljeća mnoge od najboljih internetskih stranica bile su agregatori vijesti ili portali za pretraživanje. Danas iste tvrtke istovremeno proizvode aplikacije za različite uređaje i nude bezbroj usluga i podbrendova poput Facebookove konstelacija aplikacija. 

Evolucija internetskih divova u tablici koju je izradio Visual Capitalist
Evolucija internetskih divova u tablici koju je izradio Visual Capitalist

Koristeći podatke iz ComScoreove tablice Multi-Platform Properties, Visual Capitalist izradio je ilustraciju koja prikazuje koji su internetskih divova evoluirali kako bi ostali na vrhu, a koji su u međuvremenu nestali sa scene. 

America Online

Krajem devedesetih kultni AOL milijunima je korisnika otvorio vrata World Wide Weba. procjenjuje se da je u jednom trenutku oko 35 milijuna ljudi pristupalo internetu pomoću AOL-a, a tvrtka je 1999. vrijedila 222 milijarde dolara.

AOL danas više nije što je nekad bio. Tvrtka se kontinuirano razvijala i potom spojila s Yahooom nakon što je Verizon kupio oba legendarna online brenda. Verizon je polagao velike nade da će se tvrtka - nazvana Oath - razviti u "treću opciju" za oglašivače i korisnike kojima je dosta Googlea i Facebooka. No stvari nisu išle po planu pa je 2019. Oath preimenovan u Verizon Media i na kraju ponovno prodan 2021.

GeoCities

Kako je korištenje interneta počelo dosezati kritičnu masu, web domaćini kao što su AngelFire i GeoCities olakšali su ljudima stvaranje novog doma na webu. GeoCities je imao ogroman utjecaj na rani internet, ugostivši milijune web-mjesta i dajući ljudima mogućnost da sudjeluju u stvaranju internetskog sadržaja. 

Ova rana online zajednica zamalo je potpuno izbrisana kad je 2009. Yahoo stavio ključ u bravu GeoCitiesa, ali se temeljita evidencija stranica može pronaći među podacima koje je pohranio neprofitni Internet Archive, ista ona organizacija koja je deadheadima omogućila besplatanpristup do čak 15.998 koncerata Greateful Deada.    

Amazon

U prosincu 1998. Amazon je bio daleko od dobro podmazanog maloprodajnog stroja kakvog danas poznajemo. U stvarnom svijetu, zaposlenici su odrađivali bezbroj prekovremenih sati, čak su i spavali u automobilima na parkiralištu pored skladišta kako bi naručena roba čim prije stigla do kupaca.

Potražnja je drastično porasla kad je tvrtka proširila svoju ponudu s knjiga na sve što se može prodati i isporučiti, bilo gdje u svijetu. 

Meredith

Iako Meredith možda nije poznato ime, tvrtka je kontrolirala mnoge od najpopularnijih američkih brendova časopisa: People, AllRecipes, Martha Stewart, Health..., ali i njihove digitalne verzije. Tvrtka je uz to posjedovala niz lokalnih televizijskih mreža diljem Sjedinjenih Američkih Država.

Nakon akvizicije Time Inc. 2017., Meredith je postao najveći izdavač časopisa na svijetu, da bi s vremenom prodao neke od najvrednijih brendova kao što su Time, Sports Illustrated ili Fortune. U prosincu 2021. Meredith se spojio s IAC-ovim Dotdashom.

Google

Danas kad ljudi nešto ne znaju, za savjet pitaju internet. S godinama je upita sve više, samo je broj adresa na kojima se obraćaju s upitima sve manji.

Danas se za mišljenje pita samo Google
Danas se za mišljenje pita samo Google

Još 2013. godine About.com, Ask.com i Answers.com bili među najvećim web stranicama u Americi. Danas, Google je postao univerzalni izvor odgovora na sva pitanja. A prateći trendove, čini se da ga još dugo nitko neće ugroziti.

Novi igrači

Društvene mreže danas povezuju i spajaju ljude diljem svijeta. Facebook je rano ušao u društvo najvećih 20, drugima je trebalo malo više vremena da izrastu u internetske divove. Do 2018. na taj su se popis ugurali i Twitter i Snapchat i Facebookov kišobran platformi. 

Ekosustavi velikih divova društvenih mreža
Ekosustavi velikih divova društvenih mreža

Isprepletena mreža

Današnji internetski divovi evoluirali su od svojih predaka koji su digitalnim svijetom hodali prije dva desetljeća. Mnoge tvrtke u prvih 20 vode brojne platforme i streamaju kojekakve sadržaja, a njihova imena često mnogima ne znače ništa. 

Neki, kao što su Mediavine ili CafeMedia, bave se oglašavanjem. Drugi pak upravljaju distribucijom sadržaja, poput glazbe, ili upravljaju konstelacijom manjih medijskih kuća, kao što je slučaj s Hearstom.

Ekosustav se mijenja, ali tehnološki divovi i dalje se ne daju. Zanimljivo je da su se tri od pet danas najjačih igrača nalazila i na popisu iz 1998. A u ova moderna vremena, kad se sve mijenja preko noći, to je doista izvanredna otpornost.