Može li model zrakoplova biti pogonjen PC ventilatorom?

Jedan se youtuber zapitao pitanje iz naslova, pa je prionuo poslu i izradio pravi leteći model zrakoplova na koji je potom postavljao razne ventilatore za hlađenje komponenti računala i testirao ih

Sandro Vrbanus subota, 27. veljače 2021. u 14:31

Youtubera Petera Sripola upoznali smo krajem 2019. godine kada je napravio nama zanimljiv projekt – leteći robotski usisavač koji je u stanju savladati prepreka poput stepenica ili visokih pragova. Sripol je i dalje aktivan, a na YouTube redovito postavlja video zapise o svojim raznoraznim letećim kreacijama i procesu njihovog nastanka. Njegov posljednji video spaja računalne komponente i avijaciju, dvije teme vrlo bliske našim čitateljima, pa je vrijeme da ponovno pogledamo što je ovaj kreativni inženjer smislio.

Leti, leti... ventilator

Na brojne upite svojih gledatelja odlučio je odgovoriti kako najbolje zna – izradom i testiranjem modela. Naime, oni su ga pitali je li moguće izraditi model zrakoplova koji bi umjesto klasične elise za pogon koristio ventilator za hlađenje PC komponenti. Sripol je nabavio nekoliko različitih ventilatora, od onih za procesore Ryzen, pa sve do klasičnih koji se mogu kupiti u svakom dućanu PC opreme. Izradio je od balze i folije lagani, vrlo lagani model dvokrilca, i potom se bacio na testiranje.

Što je pogonski ventilator veći, to je i snažniji daje bolji potisak, no samim time je i teži i zahtijeva više baterija, pa ga je teže vinuti u zrak. Omjer mase i snage u ovom je slučaju, kao i često u avijaciji, bio ključ uspjeha. Prvi model dvokrilca preživio je svakakvu torturu tijekom pokušaja leta s PC ventilatorima, što je dobro dokumentirano u Sripolovom videu, ali se pokazao kao nespretno rješenje s nedovoljno uzgona.

U konačnici je Sripol shvatio da mu je bolje uzeti serverski ventilator (San Ace 40, sa sustavom propelera koji rotiraju u suprotnim smjerovima), i postaviti ga na trup manjeg i kompaktnijeg jednokrilca koji će letjeti brže i dobivati više uzgona od krila. Nauštrb značajno veće buke tako je dobio sustav koji zaista ima dovoljno snage za stvaranje potiska i održavanje letjelice u zraku.

Model nije bio pretjerano brz niti moćan, ali je imao daljinski kontrolirane upravljačke površine. To znači da je njime u letu bilo moguće i aktivno upravljati, dok god su serverski ventilatori imali dovoljno struje za rad – tako da je na kraju eksperiment proglašen uspješnim.