Put oko svijeta kroz 7 filmova snimljenih prema stvarnim događajima
Od korupcije na Wall Streetu do horora u Andama – donosimo filmsku listu koja se temelji na stvarnim zbivanjima

Stvarnost je ponekad bizarnija od fikcije. Možda zato već više od stoljeća gledamo filmove koji se temelje na stvarnim događajima. Naravno, „temeljeno na istinitoj priči“ ne znači nužno i vjerno prikazano – filmski jezik traži mediju svojstvenu dramaturgiju, poneki izmišljeni lik i barem jedan Wilhelm scream. No to ne umanjuje činjenicu da su mnogi kultni filmovi proizašli upravo iz stvarnih, često šokantnih okolnosti.
Uzmimo u obzir koliko je stvarni život prepun događaja koji nadilaze granice zdrave logike – od opskurnih sudskih procesa i političkih skandala, preko junačke borbe za opstanak, pa sve do apsurdnih kriminalnih podviga koji zvuče kao loše napisani scenarij. I upravo na tim rubovima realnog i filmskog, nalazi se središnja tema ovog teksta – filmovi inspirirani stvarnim zbivanjima.
Ova lista ne pretendira na sveobuhvatnost, niti će se baviti pitanjem „koliko je sve to stvarno bilo stvarno“. Nije ovo seminar iz povijesti, već pregled sedam filmova koji pokazuju da stvarni svijet ponekad nudi najbolje scenarije. Neki od ovih filmova slavili su se na Oscarima, neki su izazvali kontroverze, a neki su vas možda čak i natjerali da nakon gledanja odmah istražite koliko je toga doista bilo točno (spoiler: mnogo toga nije).
Bilo da su u pitanju ratni filmovi, sudske drame, sportski podvizi ili portreti osebujnih pojedinaca – ovo su filmovi koji nas podsjećaju da su stvarna zbivanja i film, kad se spoje u pravoj mjeri, itekako kompatibilan par.
Vuk s Wall Streeta (The Wolf of Wall Street, 2013)
Redatelj: Martin Scorsese
Temeljeno na memoarima Jordana Belforta
Počnimo s legendarnim Martinom Scorseseom. Vuk s Wall Streeta je biografska crna komedija temeljena na memoarima Jordana Belforta, burzovnog mešetara koji je tijekom devedesetih izgradio carstvo na prodaji bezvrijednih dionica i ignoriranju zakona – uključujući zakone medicine, ako je suditi po količini droga u opticaju.
Film prati vrtoglavi uspon i spektakularni pad Belforta, kojeg s nesmiljenom energijom utjelovljuje Leonardo DiCaprio, a tu je i nezaobilazni Jonah Hill kao ekscentrični Donnie Azoff (labavo inspiriran pravim partnerom Dannyjem Porushom) te Margot Robbie.
Scorsese, ispod sve te kokainske buke i smijeha, u podtekst filma upisuje ozbiljnu kritiku pohlepe, financijske anarhije i društva koje često nagrađuje upravo one koji gaze preko drugih. Jordan Belfort je stvarna osoba – i nakon što je odslužio kratku zatvorsku kaznu, postao je motivacijski govornik (?!), što filmu dodaje još jedan sloj cinizma i apsurda.
Nije svaki „istiniti film“ ujedno i moralna lekcija. Neki su više ogledalo svijeta u kojem živimo, a Vuk s Wall Streeta je upravo takav film: stiliziran, smiješan, vulgaran i, na svoj način, zabrinjavajuće točan.
Strah i prijezir u Las Vegasu (Fear and Loathing in Las Vegas, 1998)
Redatelj: Terry Gilliam
Temeljeno na romanu Huntera S. Thompsona (koji je temeljen na Thompsonovim avanturama)
Ako je Vuk s Wall Streeta bio kokainski dernek na njujorškoj burzi, Strah i prijezir u Las Vegasu je njegov LSD-rođak izgubljen usred pustinje u Nevadi. Film se temelji na istoimenom gonzo izvještaju Huntera S. Thompsona, novinara koji je 1971. poslan u Las Vegas da prati utrku motocikala, ali je umjesto članka donio manični zapis o dekadentnom američkom snu, začinjen ludilom, drogama i paranojom. Takva „gonzo proza“ uviđa elemente društva nevidljive prosječnom oku, poput pukotina na američkoj fasadi. U cjelini, takav pristup nadilazi pravila i svoje limite: čak i kada izlaže i „reklamira“ svog protagonista (nerijetko nazvanog Hunter Thompson) ne dopušta limitiranje na okvir autobiografije, novinarstva ili fikcije i nikada ne povlači jasnu liniju između iskustva, reportaže i fantazije.
U filmu, pak, Johnny Depp glumi Raoula Dukea (odnosno samog Huntera), dok je Benicio del Toro njegov odvjetnik Dr. Gonzo – lik temeljen na Oscaru Zeta Acosti, pravom Thompsonovom suputniku. Njihovo putovanje počinje s gepekom punim različitih droga i završava… pa, u oblaku konfuzije, halucinacija i tragične lucidnosti. Duke i Gonzo pronalaze desublimiranu ekstazu svuda oko sebe (Las Vegas) što kvari njihova iskustva s drogom i čini ih profanima; problem nije samo u tome što se Duke vrlo dobro uklapa u grozan, postmodernistički, površni milje Las Vegasa, bez da to shvaća – umjesto toga, Duke pokazuje strah i prijezir koje osjeća prema kapitalističkoj vulgarnosti Las Vegasa, a ipak istodobno negira valjanost duhovnih tvrdnji učitanih u halucinogene dominantnim elementima kontrakulture.
Strah i prijezir ne pokušava objasniti Thompsona ni glorificirati njegovo ponašanje. Umjesto toga, pokazuje što se događa kad se slomljeni idealizam šezdesetih sudari s konzumerizmom i neonima ranih sedamdesetih. Nije ugodno – ali je nezaobilazno.
Hitler: Konačni pad (Der Untergang, 2004)
Redatelj: Oliver Hirschbiegel
Temeljeno na svjedočanstvu Traudl Junge i knjizi Joachima Festa
Postoji cijela plejada filmova koji tematiziraju Drugi svjetski rat, ali rijetki su oni koji gledatelja natjeraju da se suoči s krajem – ne samo rata, već i jedne ideologije, jednog režima i jednog čovjeka koji je desetljećima ostajao tabu izvan dokumentarnog formata. Hitler: konačni pad usudio se učiniti upravo to: prikazati zadnje dane Adolfa Hitlera, čovjeka čije je postojanje ostavilo krvavi trag u povijesti čovječanstva – i to izbliza, intimno, klaustrofobično i ljudski.
Film je temeljen na svjedočanstvima Hitlerove tajnice Traudl Junge, jedne od rijetkih koja je bila uz njega do samoga kraja, zatvorena u betonski labirint poznat kao Führerbunker. Upravo ta perspektiva – mlada žena koja uviđa u kakvom je sustavu služila – daje filmu dodatnu težinu. Bruno Ganz, u ulozi Hitlera, ne glumi karikaturu nego osobu od krvi i mesa: bolesnu, paranoičnu, emocionalno nestabilnu i do kraja ogrezlu u negiranju stvarnosti.
Film je izazvao kontroverze jer je prikazao Hitlera kao nijansiranog lika – ne kako bi ga opravdao, već kako bi ga demistificirao.
Pijanist (The Pianist, 2002)
Redatelj: Roman Polanski
Temeljeno na memoarima Władysława Szpilmana
U moru ratnih spektakala punih bojišta, tenkova i junačkih govora, Pijanist je tiha, sablasna osobna elegija – film koji ne viče, nego šapuće, dok gledatelja uvlači u svakodnevnu agoniju čovjeka kojem je jedina obrana od smrti – klavir.
Temeljen na istinitoj priči Władysława Szpilmana, židovskog pijanista i kompozitora koji je preživio nacističku okupaciju Varšave, Pijanist je film koji „ostaje s vama“, tiho sjedeći u kutu uma, i svira.
Adrien Brody donosi nevjerojatnu izvedbu – ranjivu, gotovo nijemu ulogu čovjeka koji tone sve dublje u osamu dok svijet oko njega gori. Redatelj Roman Polanski, koji je i sam preživio holokaust kao dijete, snima s gotovo dokumentarističkom distancom, bez patetike, a upravo ta hladnoća čini film toliko emocionalno intenzivnim. Nijedna scena nije tu da bi šokirala – a ipak, svaka rečenica, pogled, tišina i ton klavira paraju srce. Najočitiji primjer toga je poznata scena kada njemački časnik natjera Szpilmana da svira na napuštenom klaviru – trenutak koji, usred pakla, podsjeća da je čovječnost možda još uvijek negdje u pukotinama zida.
Schindlerova lista (Schindler’s List, 1993)
Redatelj: Steven Spielberg
Temeljeno na romanu Thomasa Keneallyja i stvarnoj priči Oskara Schindlera
Bolna, monumentalna lekcija iz povijesti, Schindlerova je lista snimljena s toliko dostojanstva i filmske suzdržanosti da je teško povjerovati kako dolazi iz istog pera koje je stvorilo Jurski park iste godine.
Oskar Schindler bio je član nacističke partije, industrijalac i oportunist koji je tijekom rata iskoristio jeftinu židovsku radnu snagu. No kako zlo postaje sve očitije i sve monstruoznije, Schindler se mijenja – i postaje spasitelj više od 1.000 Židova, koristeći svoj novac i utjecaj kako bi ih zadržao daleko od logora smrti. Film ne romantizira njegovu transformaciju – ona je postupna, proturječna i duboko ljudska.
Spielberg je odlučio snimiti film u crno-bijeloj tehnici, a time je Schindlerova lista dobila izgled autentičnih arhivskih snimki – kao da gledamo uspomene koje su previše strašne da bi bile „u boji“. Međutim, upravo kroz tu estetiku Spielberg koristi jedan od najupečatljivijih režijskih postupaka u povijesti filma: djevojčicu u crvenom kaputiću.
Ralph Fiennes kao sadistički zapovjednik logora Amon Göth i Liam Neeson kao Schindler donose uloge koje balansiraju između tame i svjetla. No, stvarni protagonisti filma su ljudi – oni koje ne poznajemo po imenu, ali čija je šutnja najglasniji dio ove priče.
Božji grad (Cidade de Deus, 2002)
Redatelji: Fernando Meirelles i Kátia Lund
Temeljeno na romanu Paula Linsа, koji se oslanja na istinite događaje iz favelâ Rija
Film koji smo postavili na prvo mjesto liste gangsterskih filmova koje ste možda propustili. Temeljen na istinitim događajima iz istoimene favele, film prati više likova tijekom nekoliko desetljeća – no kroz oči glavnog protagonista gledamo kako se jedno naselje pretvara u mikrokozmos pakla.
Stvarni događaji na kojima se film temelji – uključujući uspon notornog maloljetnog kriminalca Li’l Zéa – pretočeni su u scenarij koji pulsira ritmom dokumentarca. No to nije slučajno. Film koristi naturščike, često ljude koji su stvarno odrasli u favelama, što dodatno pojačava osjećaj autentičnosti.
Nasilje u ovom filmu nije zaplet – ono je okoliš. I upravo tu leži najveći užas – ne u pištoljima ili tijelima na asfaltu, nego u činjenici da je sve ovo stvarno. Da su likovi, situacije i sudbine dio kolektivne traume cijelog društva.
Hotel Rwanda (2004)
Redatelj: Terry George
Temeljeno na istinitim događajima iz 1994. i memoarima Paula Rusesabagine
Kigali, glavni grad Ruande, 1994. – rajski pejzaži i plavo nebo skrivaju pakao koji je upravo počeo. Tijekom samo sto dana, više od 800.000 ljudi ubijeno je u jednom od najbržih i najbrutalnijih genocida u povijesti. A svijet? Svijet je gledao. Ili okrenuo glavu.
U tom kaosu, Paul Rusesabagina, menadžer hotela Mille Collines, postaje neplanirani junak. Čovjek koji je do tada znao kako zadovoljiti goste i diplomatski balansirati između interesa – odjednom mora balansirati između života i smrti. Umjesto ključeva i šampanjca, sada dijeli utočište i lažne dokumente. U njegovom hotelu nema rezervacija – samo nada da će zidovi izdržati.
Don Cheadle briljira u glavnoj ulozi, a njegov Paul nije superherojski lider, već običan čovjek prisiljen postati simbol ljudskosti. I upravo zato funkcionira – jer gledamo nekoga tko se boji, tko sumnja, tko pregovara s čudovištima jer nema drugog izbora. Nema lažnog herojstva, samo pokušaji da se spasi što se spasiti može.
Režija Terryja Georgea nije spektakularna u vizualnom smislu – i to namjerno. Nema estetiziranog nasilja, nema grandiozne glazbe. Fokus je na licima, na tišini hodnika, na šaptu iza zaključanih vrata. I to je sasvim dovoljno. Jer kad se istina ovakve vrste ispriča bez fikcionalnih ukrasa, boli još više.
Film ne bježi od političkih pitanja – jasno se propituje uloga UN-a, kolonijalne ostavštine, kao i licemjerne inertnosti zapadnog svijeta. No, u središtu svega i dalje ostaje čovjek. Običan čovjek koji ne može promijeniti tijek povijesti, ali može sačuvati dostojanstvo usred užasa.
Snježno bratstvo (La sociedad de la nieve, 2023)
Redatelj: J. A. Bayona
Temeljeno na stvarnim događajima iz 1972. i knjizi Pabla Viercija
Za kraj, jedno svježe ostvarenje s Netflixa. Ova nevjerojatna filmska adaptacija priče o urušenom urugvajskom zrakoplovu s ragbi igračima vraća nas u jedan od najšokantnijih trenutaka 20. stoljeća, paralelno ne prikazujući ni junake ni žrtve u klasičnom smislu. Prikazuje ljude – one koji se mole i one koji gube vjeru. One koji su umrli da bi drugi živjeli. One koji su jeli tijela svojih prijatelja ne zato što su to htjeli, nego zato što drugačije nije bilo moguće. I sve to bez moraliziranja, bez sentimentalnosti, bez spektakla.
Bayona koristi stvarne lokacije, lokalne glumce i glazbu kako bi stvorio osjećaj da ne gledamo film, nego sjećanje. A to sjećanje nije samo bolno – ono je i veličanstveno. Jer pokazuje snagu ljudskog duha kad se suoči s potpunim slomom svega što smatramo normalnim.
I tako smo se, kroz sedam nevjerojatnih filmskih priča, prošetali svijetom – od blještavila Manhattana i divljih noći Las Vegasa, preko krvavih ulica Berlina i Krakova, do prašnjavih favela Rija, ratom pogođene Ruande, pa sve do smrznutih vrhova Anda. Svaki od ovih filmova nije samo prikaz stvarnih događaja, već i odraz ljudske snage, slabosti, straha i nade. Napomenimo za kraj, ova lista može sadržavati još barem dvadesetak vrhunskih filmova, no negdje smo morali podvući crtu.