Apple Music ima jake adute, ali i nekoliko iritantnih nedostataka
Dolazak Apple Musica u naše krajeve čekali smo gotovo pet godina. Je li se isplatilo? Ovisi koga pitate…
Broj korisnika | Oko 70 milijuna (nepoznat broj pretplatnika) |
---|---|
Veličina kataloga | Preko 60 milijuna pjesama |
Kvaliteta zvuka | 256 kbps (AAC) |
Web | www.apple.com/apple-music/ |
Mobilna aplikacija | Android | iOS |
Kratka povijest
Apple Music jedan je od mlađih glazbenih servisa na tržištu. Pokrenut je sredinom 2015. godine u stotinjak zemalja, a tek je prije nešto više od mjesec dana postao dostupan i u Hrvatskoj. To je bio događaj od značaja čak i za premijera Plenkovića – dotični je dolazak Apple Musica popratio komentarom na Twitteru, u kojem si je pripisao dio zasluga, kazavši kako se radi o pozitivnom ishodu njegova razgovora s Timom Cookom na World Economic Forumu u siječnju u Davosu. Servis je lansiran kao svojevrsni prirodni nastavak Appleova dugogodišnjeg cilja da svoj iTunes prezentira kao ultimativnu platformu za digitalnu distribuciju glazbe. Ona se godinama koristila za kupnju pojedinačnih pjesama i albuma, no kad je takav poslovni model počeo propadati, zbog okretanja korisnika streamanju, tvrtka je učinila jedino što je imalo smisla: pokrenula je vlastiti servis za streamanje glazbe. Kasni start glavni je krivac za nemogućnost Applea da dostigne Spotifyeve brojke. Korisnika je trenutačno oko 70 milijuna (Spotify ih ima blizu 300 milijuna), a broj pretplatnika službeno se ne otkriva (Spotify ih ima oko 130 milijuna). Međutim, Apple Music već je i s ovim brojkama drugi prema veličini glazbeni servis na svijetu.
Mogućnosti besplatne inačice
Apple ne dozvoljava besplatno korištenje usluga Musica, ali zato pruža mogućnost polugodišnjeg “isprobavanja” draži svojeg glazbenog servisa. Potrebno je kreirati Apple ID, unijeti podatke za plaćanje (prihvaćaju se sve poznatije kreditne kartice) i aktivirati uslugu. Da se radi o bilo kojem drugom servisu, smjesta biste otišli u postavke svojeg korisničkog računa i otkazali pretplatu, kako se ona, nakon isteka probnog razdoblja, ne bi automatski obnovila. Nažalost, Apple to ne dozvoljava – otkažete li pretplatu, smjesta završava i vaše isprobavanje usluga Musica te više nije moguće povratiti tih probnih šest mjeseci korištenja. Jedini način da nastavite koristiti servis jest da kreirate novi Apple ID (s drugom kreditnom karticom). Premda je svrha opisanog pristupa očita – Apple računa da ćete nakon pola godine zaboraviti deaktivirati pretplatu, ili više nećete imati volje prestati koristiti Music, unatoč boljim dostupnim opcijama – gotovo nijedan drugi glazbeni, video ili bilo kakav drugi servis ne poseže za ovako agresivnom taktikom.
Stolna aplikacija
Uživanje u korištenju stolne aplikacije Apple Musica varirat će prema tome koliko ste navikli na iTunes. Ako baš i niste, nećete biti sretni, jer čitav servis zapravo je integriran u sam iTunes te koristi logiku navigacije koja je mnogo bliža principu rada na MacOS-u, nego nečemu na što su navikli korisnici Windowsa. Tako, primjerice, bočne tipke miša neće služiti putovanju na prethodni ili sljedeći ekran, već će vas prebacivati između pjesama, a iz trenutačno otvorenih dijelova servisa izlazit ćete klikanjem na strelice u gornjem lijevom uglu sučelja aplikacije, ili na tekstualne tabove, smještene ispod vremenske trake onoga što trenutačno svira. Ti tabovi su, redom, Library, For You, Browse i Radio.
Unutar taba Library pregledno su navedeni izvođači i albumi koje smo, koristeći servis, dodali u našu “biblioteku”. Dodatno se mogu sortirati prema žanrovima, iako smo uočili da je sama kategorizacija pomalo čudna i suviše općenita, tako da u, primjerice, rock upadaju bendovi koji tamo nemaju što tražiti, jer se bave mnogo ekstremnijom glazbom, kakva ljubiteljima klasičnog rocka definitivno neće biti slušljiva. Na istome mjestu nalaze se i playliste, podijeljene ovisno o tome jesmo li ih kreirali sami, ili ih je generirao sam servis. Ovo je zgodan način sortiranja playlista, koji bismo rado vidjeli drugdje.
U tabu For You sve je posvećeno korisniku. Tu se prikazuje glazba koju smo nedavno slušali, kao i preporuke raznih izvođača i albuma, načinjene prema tome što smo dosad slušali. Apple Music jednostavno odabere neki često slušani bend i napravi nam listu srodne glazbe.
Aktualnosti iz svijeta glazbe, nova izdanja, playliste prema raspoloženju, glazba s top lista, najave nadolazećih albuma – svemu tome pristupa se preko taba Browse. Tu pristupamo i kategoriji “Music Videos”, gdje možemo pregledati popularne glazbene spotove. Čitava kategorija Browse iznenađujuće je općenita i nepovezana s glazbenim ukusom korisnika, zbog čega smo joj nakon nekog vremena prestali pristupati. Taj pristup podosta je drugačiji od Spotifyevog, koji u svakom svojem dijelu ostavlja dojam da se nastoji što bolje povezati s korisnikom i ugoditi njegovim glazbenim afinitetima.
Najzad, u tabu Radio možemo pregledati sve radijske postaje koje smo sami generirali, odabirom nekog izvođača ili pjesme, ili slušati radijsku postaju Beats 1. Beats 1 je prava internetska radijska stanica, s voditeljima i programom.
Ako u kući imate uređaj koji podržava AirPlay, preko odgovarajuće ikone, smještene u gornji dio sučelja iTunesa, moći ćete pokrenuti streamanje glazbe na taj uređaj.
Općeniti dojam je da Apple Music ima jednu od manje intuitivnih stolnih aplikacija, koja je usto i upadljivo sporija od Spotifyeve, Deezerove i Tidalove. Ponavljamo, radi se o iTunesu, sa svim njegovim prednostima i nedostacima.
Mobilna aplikacija
Sadržajna podjela mobilne aplikacije identična je onoj kod stolne. Na dnu sučelja imamo kategorije Library, For You, Browse i Radio, a iza njih kriju se svi isti sadržaji koje smo već spomenuli u opisu stolne aplikacije. Vrlo je zgodno što se ti elementi nalaze u donjem dijelu sučelja, jer ih je tu lako dohvatiti palcem. Na tome će biti osobito zahvalni korisnici velikih mobitela. Iz istog razloga žao nam je što se tipka za pretraživanje nalazi na samom vrhu sučelja. Lijevo od nje prikazuje se ikona za castanje na Googleov Chromecast (i uređaje koji ga imaju integriranog, poput nekih televizora i AV receivera), odnosno za streamanje preko AirPlaya, ako posjedujete hardver koji takvo što podržava.
Cjelokupno korisničko iskustvo neusporedivo je ugodnije u odnosu na iTunes. Budući da na podražaje reagira trenutačno, aplikacija ostavlja dojam da ju ništa ne usporava. Apple Music očigledno je primarno razvijen za mobilne uređaje – sasvim očekivano i u skladu s vremenima u kojima živimo – a u iTunes je integriran radi ispunjenja forme. Sasvim je izgledno da brojni (osobito mlađi) korisnici neće imati nikakvu interakciju s iTunesom, niti je zapravo potrebno da budu svjesni njegova postojanja.
Tražilica
Tražilica Apple Musica nije robusna poput Spotifyeve, zato što mnogo manje prašta pogrešne unose i tipfelere, niti je toliko munjevito brza, ali ima neke adute i općenito ostavlja vrlo pozitivan dojam. Najjači od njih jest mogućnost pretraživanja glazbe prema riječima pjesama. Tu funkciju iskušali smo na nekoliko primjera, više i manje opskurnih, sa stopostotnim učinkom, ali uz jedan preduvjet: potrebno je znati (i ispravno unijeti) barem nekoliko riječi u nizu, kako bi se dobili suvisli rezultati. Rezultati pretraživanja prikazuju se podijeljeni prema najizglednijim (“Top Results”), a dodatno i prema pjesmama, albumima, izvođačima i playlistama. Pohvalno je i to što je samo pretraživanje moguće izvršiti na čitavom servisu, ali i samo na glazbi koju smo dodali u našu fonoteku (Library).
Preporuke
Sustav personaliziranih preporuka Apple Musica temelj je kategorije “For You”, kojoj pristupamo preko stolne i mobilne aplikacije. Dotična se oslanja o naše odabire prilikom registracije, gdje moramo navesti neke omiljene bendove i glazbene žanrove, kao i na povijest slušanja. Algoritmi za generiranje preporuka dobro obavljaju svoj posao te su prijedlozi uglavnom suvisli. Vrlo su dobri i prijedlozi srodnih bendova, koji se prikazuju kad pregledavamo nekog izvođača, iako je pomalo začuđujuće što su smješteni na samo dno sučelja, ispod pregleda najpopularnijih pjesama, albuma, playlista, videa i biografije. Drugi glazbeni servisi srodne izvođače mnogo više ističu, što ima smisla, zato što je to jedan od najboljih načina za otkrivanje nove glazbe. Općenito Apple Music u aspektu preporuka dobrano zaostaje za Spotifyem, čiji algoritmi generiraju zaista golemu količinu personaliziranog sadržaja, uključujući tjedne playliste s ciljem otkrivanja nove glazbe, top ljestvice korisnikovih najslušanijih pjesama i slično. Takvih stvari u Apple Musicu nema. Neće vam nužno nedostajati, ali ako odlučite iskušati Spotify i vidite kako to tamo izgleda, bit će vam teško vratiti se na Appleovu oskudniju ponudu personaliziranog sadržaja.
Ponuda glazbe
Katalog Apple Musica izgleda impresivno. U službenim podacima navodi se 60 milijuna pjesama, više no što ih ima na većini drugih servisa. Međutim, u praksi nam se stvari ne doimaju idealnima. Redovito smo nailazili na izvođače koji su imali samo nekoliko pjesama za preslušavanje, iako inače imaju bogate diskografije. Točnije, svi njihovi albumi i pjesme bili su dostupni za pregledavanje, ali većina pjesama bila je zasivljena i nedostupna za reprodukciju. Prema Appleovoj korisničkoj podršci, može se raditi o problemima s izdavačkim pravima na području Hrvatske, ili o komplikacijama između izdavača i samog Apple Musica. Kad smo pokušali prenijeti jednu playlistu sa Spotifya na Apple Music, sastavljenu od pjesama zaista raznolikih žanrova i širokog dijapazona izvođača, od 200 pjesama “prošlo” ih je 115. Ponuda domaće glazbe doima se vrlo solidnom, posve u rangu drugih glazbenih servisa.
Dostupnost sadržaja nekim bi korisnicima, ovisno o njihovim glazbenim stremljenjima, mogla biti problematična. Utoliko je bolje što Apple Music dolazi s čak šest mjeseci besplatnog probnog razdoblja – to bi vam trebalo biti dovoljno da provjerite ima li glazbu koja vam je zanimljiva.
Kvaliteta zvuka
Glazba na Apple Musicu streama se u 256 kbps, a koristi se kodek AAC (Advanced Audio Coding), kojemu je Apple odavno naklonjen. Zanimljivo je da u aplikacijama zapravo nema mogućnosti odabira drugih bitratea, a to neće nužno biti prema volji korisnicima s ograničenim mobilnim paketima, zato što će za sat vremena slušanja napraviti oko 115 MB prometa.
Na kvalitetu zvuka nemamo zamjerki, iako treba biti svjestan činjenice da je niža nego na Deezeru i Tidalu, koji u pretplatnom modelu HiFi nude lossless audiodatoteke. Apple Music je u smislu kvalitete zvuka otprilike u rangu Spotifya – glazba zvuči detaljno, sa zadovoljavajućom dinamikom i bez čujne kompresije. Zapravo, između ova dva servisa teško je čuti značajniju razliku, u što smo se uvjerili nakon višesatnog naizmjeničnog preslušavanja istih pjesama, na vrlo kvalitetnoj opremi. Prednost koju Spotify ima u sirovom bitrateu (320 u odnosu na 256 kbps) Apple očito nadoknađuje kvalitetnijim kodiranjem (AAC naspram Ogg Vorbisa).
Upload i download
Izvrstan aspekt Apple Musica svakako je njegova povezanost s iCloudom. Dopustite li njegovo korištenje, sva glazba koju u iTunes dodate lokalno, automatski će biti dostupna za preslušavanje na svim uređajima s pristupom Apple Musicu. Drugim riječima, nakon što na računalu u iTunes ubacite vlastitu fonoteku, koju ste brižljivo godinama skupljali i održavali, moći ćete uzeti mobitel i pustiti bilo koju od tih pjesama, bilo na samom mobitelu, bilo na sustavu na koji ju castate preko Chromecasta ili AirPlaya.
Svi sadržaji s Apple Musica koje smo odlučili dodati u Library, potom se mogu skinuti i slušati bez internetske konekcije, unutar stolne i mobilne aplikacije. Naravno, tako preuzete datoteke nigdje nisu “vidljive”, niti se, bez korištenja kojekakvih zaobilaznih metoda, ne mogu puštati u drugim aplikacijama za reprodukciju glazbe. Isto tako, u slučaju da otkažete pretplatu na Apple Music, sve pjesme skinute tako smjesta će postati nedostupne.
Integracija s drugim uređajima
Poput svakog drugog Appleovog proizvoda, najbolje korisničko iskustvo Music pruža vlasnicima tvrtkinog hardvera. Imate li iPhone, iPad ili neko Appleovo računalo, glazbu s Musica moći ćete jednostavno reproducirati na bilo kojem uređaju koji podržava AirPlay, poput brojnih AV receivera, pametnih pojačala i pametnih zvučnika. Korisnici Windowsa također se mogu poslužiti AirPlayem, zato što je on podržan unutar iTunesa, no ako imate mobitel s Androidom, tada ćete glazbu iz Apple Musica moći samo castati preko Google Chromecasta. Posjedujete li Chromecast, ali ne i uređaj s podrškom za AirPlay, a imate iPhone ili iPad, Apple vam milosrdno dopušta da glazbu iz Musica castate na Chromecast. Na dodavanje te funkcije čekalo se pune četiri godine – Apple je popustio tek prošlog rujna.
Društvena komponenta
Apple ne stavlja gotovo nikakav naglasak na povezivanje korisnika svojeg glazbenog servisa. Kako biste nekoga počeli pratiti, morat ćete otići na kategoriju “For You”, kliknuti na vlastiti avatar i odabrati “Find More Friends”. Zatim ćete unijeti podatke svojeg profila na Facebooku i početi pratiti željene osobe. U pregledu njihovih profila prikazuje se glazba koju su posljednju slušali, dijeljene playliste, ljudi koji ih prate te osobe koje oni sami prate.
U smislu dijeljenja sadržaja s Apple Musica, za svakog izvođača, pjesmu i playlistu možemo generirati link te ga tada podijeliti na željenim mjestima. Linkovi vode do web-svirača, koji izgleda onako kako bi stolna aplikacija mogla izgledati, da nije nagurana u iTunes – čisto, lijepo i jednostavno za korištenje.
Dodatne mogućnosti
Vrijedi izdvojiti dvije zanimljive dodatne mogućnosti Apple Musica – tekstove pjesama i web-svirač. Tekstovima pjesama može se pristupiti preko stolne aplikacije, tako da se klikne na ikonu desno od vremenske trake i odabere tab “Lyrics”. Na istome mjestu pregledavaju se predstojeće pjesme (“Up Next”), kao i prethodne (“History”). U mobilnoj aplikaciji do tekstova ćete doći tako da otvorite pjesmu koja trenutačno svira, kliknete na tri točkice i odaberete “View Full Lyrics”.
Web-svirač je možda pogrešno nazvati dodatnom mogućnošću, zato što ga nude svi drugi glazbeni servisi, ali zanimljivo ga je promotriti zato što je neusporedivo ljepši od iTunesa, inteligentnije organiziran, ali i upadljivo brži u radu. Tako bi mogla i trebala izgledati stolna aplikacija Musica, kad Apple ne bi inzistirao na njegovoj integraciji u iTunes.
Volite li videospotove, zanimat će vas da se i oni nude unutar Musica. Nemojte, međutim, računati na to da ćete gledati spotove za sve pjesme za koje su snimljeni – dostupno vam je samo ono što servis nudi unutar kategorije Browse.
Ukupni dojam
Kad se sve zbroji i oduzme, Apple Music ostavlja dojam kako bi trebao biti prvi izbor vlasnika tvrtkinih računala i mobilnih uređaja, kojima nudi najviše mogućnosti – poglavito u smislu integracije s drugim uređajima u domu. Za one koji koriste mobitele s Androidom i Windowse, definitivno ima boljih izbora. Tim više kad uzmemo u obzir da će za dio domaćih korisnika dostupnost sadržaja biti problematična. Srećom, polugodišnje probno razdoblje daje vam dovoljno vremena da provjerite zadovoljava li vas postojeća ponuda glazbe.
Apple Music
- Šest mjeseci besplatnog “probnog” korištenja
- Pretraživanje glazbe prema riječima pjesama
- Dopadljiva mobilna aplikacija
- Mogućnost slušanja vlastite fonoteke na svim uređajima
- Mnogo sadržaja nedostupno za korisnike iz Hrvatske
- Neintuitivna i troma aplikacija za računala (iTunes)
- Nema lossless kvalitetu glazbe
- Limitirane opcije pretplate za domaće korisnike
- Agresivna metoda pokušaja naplate pretplate