Asus ROG Strix Z490-E Gaming - Atraktivna i moćna

Asus u ponudi ima nekoliko novih modela Strix temeljenih na čispetu Z490, a varijanta E je najskuplja i ujedno najopremljenija. Pogledajmo da li je usprkos visokoj cijeni Asus morao raditi neke kompromise

Denis Arunović ponedjeljak, 29. lipnja 2020. u 21:00
specifikacije - asus rog strix z490-e gaming
Čipset Intel Z490 Express
Memorija 4 × DDR4, do 4.600 MHz, maks. 128 GB
PCIe konektori 2 × PCIe 3.0 x16 (CPU, do x8/x8)
1 × PCIe 3.0 x4 (čipset)
3 × PCIe 3.0 x1 (čipset)
1 × M.2 do 22110 NVMe/SATA PCIe 3.0 x4
1 × M.2 do 22110 NVMe PCIe 3.0 x4
Mreža 1 × 2.5 Gb/s Intel I225-V
Intel Wi-Fi 6 AX200 / BT 5.1 - do 2.400 Mb/s
Audio ROG SupremeFX S1220A
Dvostruka operacijska pojačala
Nichion hi-fi kondenzatori
Sonic Studio III
DTS Unbound
Stražnji konektori 1 × LAN (RJ45)
1 × HDMI 1.4b
1 × DisplayPort 1.4a
4 × USB 2.0
3 × USB 3.2 Gen2
5 × analogni audio konektor
1 × S/PDIF optički out

Asusove ploče iz serije ROG dolaze s bogatijom dodatnom opremom, a Z490-E nije iznimka. Od dodatnih kabela tu su četiri SATA kabela, termo sonda koju možemo spojiti na ploču i mjeriti s njom temperaturu na željenom mjestu, te po jedan produžni kabel za spajanje RGB i aRGB tipa traka. Tu su još plastične vezice za kabele, M.2 vijci za montažu SSD-ova, set ROG Strix naljepnica, ROG Strix privjesak za ključeve, Wi-Fi antena i 40-milimetarski dodatni ventilator s pripadajućim vijcima. Iako hlađenje ploče nije aktivno, Asus je ovaj ventilator priložio za hlađenje naponskog modula procesora. Može se montirati na tvornički instalirani nosač na glavnom VRM hladnjaku, no u praksi to nije jednostavno budući da je nosač prvo potrebno skinuti s hladnjaka, na njega montirati ventilator, pa sve skupa vratiti na ploču. Skidanje nosača je zapravo problematično jer je vijak iznimno čvrsto stegnut, a kvaliteta mu nije najbolja, pa je glavu vijka vrlo lako uništiti što se i nama dogodilo.

Potrošnja, zagrijavanje i takt pod OCCT-om
  Potrošnja Temperatura Takt
Core i5-10500 MCE Off 64,9 W 53 °C 3,47 GHz
Core i5-10500 MCE On 111,9 W 70 °C 4,2 GHz

Srećom, ovakvo aktivno hlađenje zapravo nije ni nužno zahvaljujući kvalitetnoj izvedbi napajanja te pasivnog hlađenja naponskog modula. Napajanje procesora razmješteno je s tri strane – na donjoj imamo četverofazno napajanje uncore dijela procesora s vlastitim kontrolerima, dok su gore i s lijeva postavljene faze za napajanje CPU jezgri i integrirane grafike. Za upravljanje se brine PWM kontroler ASP1900B u konfiguraciji 7+1, s tim da je na primarnih sedam kanala spojeno u paraleli 14 50-amperskih DrMOS MOSFET-ova tvrtke Vishay Siliconix (SiC639). Na sekundarnu fazu spojena su još dva ovakva čipa s pripadajućom zavojnicom. U praksi temperatura hladnjaka s procesorom koji troši 112 W ne prelazi 44 °C što nam jamči da će se ploča odlično pokazati i u kombinaciji s jačim Intelovim procesorima koji podržavaju overklokiranje.

Dodatno napajanje procesora osigurano je s 4-pinskim i 8-pinskim konektorom. Kraj potonjeg stoji i jedan konektor za ventilator, primarno namijenjen spajanju onog malog 40-milimetarskog ventilatora. Još dva konektora za ventilatore nalaze se povrh memorijskih utora, te još dva povrh prvog PCIe x1 utora koji je ujedno i prvi ako brojimo od procesora. Plastični oklop na lijevom stranoj ploči i hladnjak čipseta opremljeni su s atraktivnim programibilnim RGB osvjetljenjem, a dodatno za osvjetljenje imamo na raspolaganju četiri konektora za spajanje RGB traka. Kao i ostale Asusove ploče, Z490-E ima jednostavnu LED dijagnostiku povrh ATX konektora, no može se pohvaliti i s naprednijom dijagnostikom s ekranom, smještenom na donjem rubu ploče. Tipki za uključivanje računala i resetiranje postavki UEFI-ja nažalost nema.

USB 3.2 Gen1 i USB-C 3.2 Gen2 portovi smješteni su na desnom rubu, podno ATX konektora, a ispod njih se nalazi i šest zakrenutih SATA konektora, složenih u dva reda. Za spajanje M.2 SSD-ova imamo dva utora, oba opremljena hlađenjem. Prvi se nalazi ispod prvog PCIe x16 utora, a drugi ispod hladnjaka čipseta. Instalacija SSD-a u taj prvi utor je nepotrebno zakomplicirana činjenicom da je hladnjak dio hladnjaka čipseta, pa je prilikom demontaže potrebno skinuti četiri umjesto dva vijka. Na donjem rubu ploče pronaći ćemo još dva interna USB 2.0 konektora, konektor za spajanje Thunderbolt kartice, dva konektora, te šest, sedmi i osmi konektor za spajanje ventilatora. Tu se nalaze i dvopinski konektor za spajanje priložene termalne sonde i dvopinski kontakt za ručno resetiranje postavki UEFI-ja.

Stražnja pločica s konektorima gotovo je posve popunjena. Tu su HDMI i DisplayPort, četiri USB-a 2.0, dva USB-a 3.2 Gen1, četiri USB-a 3.2 Gen2 (jedan od njih je C-tipa), konektor za mrežu, dvije antene Wi-Fi kartice, pet analognih i jedan digitalni optički konektor zvučne kartice, te malena tipka za pokretanje funkcije BIOS Flashback koja omogućava automatsku nadogradnju BIOS-a bez potrebe za korištenjem procesora ili bilo koje druge komponente osim napajanja. Za Wi-Fi se brine Intelov Wi-Fi 6 kontroler, a za žičnu mrežu Intelov novi 2,5-gigabitni kontroler. Za zvuk se brine ROG SupremeFX kombinacija temeljena na Realtekovom S1220A kontroleru koji je kombiniran s poznatim Asusovim softverskim dodacima – Sonic Studio III, Sonic Radar i DTS Sound Unbound. U praksi Right Mark Audion Analyzer ovom rješenju dodjeljuje ukupnu ocjenu 4 / 5, na razini s onim što smo vidjeli na ostalim jačim pločama.

rezultati testiranja
  Asus Prime Z490-A Asus ROG Strix Z490-E Gaming
Handbrake
Matroska 1080p H.264 32,3 fps 32,05 fps
Matroska 1080p H.265 10,68 fps 10,47 fps
Cinebench R20
Jedna jezgra 464 457
Sve jezgre 3.198 3.140
POV-Ray 3.7
Sve jezgre 2 .813 2.773
Blender Benchmark
bmw27* 262 s 267 s
Middle Earth: Shadow of War DX11 / Ultra
1080p 131 fps 131 fps
1440p 91 fps 91 fps
Total War: Warhammer DX11 / Ultra
1080p 101 fps 101 fps
1440p 66 fps 66 fps
Zagrijavanje VRM-a / MCE On / OCCT Small Data
IC senzor* 48 °C 44 °C

*manje je bolje, **testirano s i5-10500, 2×8 GB DDR4 3600, Gigabyte GeForce RTX 2070 Super

UEFI ploče izveden je kako treba, u kontekstu toga da je riječ o modelu koji cilja na entuzijaste. Opcija MCE implementirana je kao kod ostalih Asusovih ploča, pa se slijede Intelove specifikacije osim u slučaju kada je MCE ručno uključen. Na tvorničkim postavkama performanse su mrvicu slabije od očekivanja što u praksi nije neki problem, pogotovo ako računamo na to da će vjerojatno koristiti neki procesor koji podržava overklokiranje ili barem uključiti MCE.

Asus ROG Strix Z490-E Gaming

• Odličan naponski modul
  • Odlično hlađenje