Nichicon hi-fi kondenzatori
Stražnji konektori 1 × PS/2 combo
1 × HDMI 1.4b
5 × USB 3.2 Gen1
1 × USB 3.2 Gen2
6 × analogni audio konektor

Jeftine ploče, barem iz perspektive proizvođača, dolaze u paketu s najnužnijim dodacima. U slučaju ove ploče to su dva SATA kabela, priručnik i DVD sa softverom. Vijci i odstojnici za montažu M.2 SSD-ova već su ugrađeni na ploču, baš kao i limić koji prekriva dio sa stražnjim konektorima na ploči. Ugradnja M.2 dodataka tvornički na ploču pristup je kojeg pozdravljamo jer je ove sitnarije vrlo lako pogubiti, a onda ih nema kada nam najviše zatrebaju. Istovremeno, ugrađene na ploču ne smetaju baš ničemu.

Na gornjem dijelu ploče smještena su dva hladnjaka pristojnih dimenzija, a koji prekrivaju glavni dio napajanja procesora. Sekundarne faze koje napajaju uncore smještene su ispod utora za procesor, no nemaju vlastito hlađenje što nije nešto problematično. Glavnim dijelom napajanja upravlja PWM kontroler ISL69269, a na njega je spojeno ukupno 12 identičnih faza načinjenih od 50-amperskih DrMOS-ova SIC651A. Spomenuti PWM kontroler je inače prilično nov čip kojeg mnogi proizvođači rabe na svojim Z490 pločama, što jeftinijim što vrlo skupim (recimo dvostruko skuplja ploča Aorus Master ga isto rabi). Specifičan je što može kontrolirati do 12 kanala koje je moguće proizvoljno rasporediti u tri grupe. U slučaju ove ploče imamo 11 kanala dodijeljenih CPU jezgrama (dakle maksimalnih 550 A struje), dočim je jedan kanal i ujedno jedna faza rezervirana za integriranu grafiku. Po pitanju zagrijavanja, u kombinaciji s procesorom koji poteže 102 W, maksimalna izmjerena temperatura na hladnjaku VRM-a bila je 43 °C. Samim time, ova ploča je solidan izbor i ako se odlučite na korištenje jačih procesora koji podržavaju overklokiranje (s mjerom).

Potrošnja, zagrijavanje i takt pod OCCT-om
  Potrošnja Temperatura Takt
Core i5-10500 MCE Off 101,9 W 61 °C 4,2 GHz
Core i5-10500 MCE On 101,9 W 61 °C 4,2 GHz

Gigabyteov novi UEFI-ja sviđa nam se više od starog, pa se je u njemu relativno lako snaći. Nudi sve opcije koje su bitne prosječnom korisniku. Kao i na ostalim Gigabyteovim pločama, procesor je automatski konfiguriran s otključanim Turbo Boostom zbog čega testni i5-10500 i na automatskim postavkama pod punim opterećenjem konstantno poteže preko 100 W. Ako imate bolje hlađenje to i nije neki problem, no ako se oslanjate na Intelov BOX hladnjak, pripremite se na solidnu buku i pretjerano zagrijavanje procesora.

Dodatno napajanje procesora osigurano je preko 4-pinskog i 8-pinskog konektora, a osim ta dva veća konektora na gornjem rubu ploče imamo i dva konektora za ventilatore. S desne strane su redom, od vrha prema dnu, dva konektora za RGB trake, ATX konektor, uspravni USB 3.2 Gen1, treći konektor za ventilatore, konektor za Thunderbolt karticu, šest zakrenutih SATA konektora i na samom donjem desnom kutu, četiri LED-ice za dijagnostiku grešaka pri bootanju. Na donjem su rubu COM port (šok i nevjerica), još dva konektora za RGB trake, četvrti i peti konektor za ventilatore i jedan USB 2.0. Ne volimo baš vidjeti samo jedan interni USB 2.0 konektor na pločama jer većina kućišta još uvijek rabi ovaj tip konektora, a istovremeno se isti koristi i za spajanje nekih komponenti kao što su bolja AIO vodena hlađenja. Gaming X tu ima i tipku kojom se aktivira funkcija automatske nadogradnje UEFI-ja putem USB memorije (Q-Flash Plus).

Asus Prime Z490-A Gigabyte Z490 Gaming X
Handbrake
Matroska 1080p H.264 32,3 fps 31,02 fps
Matroska 1080p H.265 10,68 fps 11,03 fps
Cinebench R20
Jedna jezgra 464 460
Sve jezgre 3.198 3.294
POV-Ray 3.7
Sve jezgre 2.813 2.784
Blender Benchmark
bmw27* 241 s 241 s
Middle Earth: Shadow of War DX11 / Ultra
1080p 131 fps 131 fps
1440p 91 fps 91 fps
Total War: Warhammer DX11 / Ultra
1080p 101 fps 101 fps
1440p 66 fps 66 fps
Zagrijavanje VRM-a / MCE On / OCCT Small Data
VR VCC Temp (SVID)* 46 °C 53 °C
IC senzor* 48 °C 43 °C
*manje je bolje, **testirano s Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC

Raspored PCIe utora je vrlo dobar jer je glavni PCIe x16 utor spušten u odnosu na memorijske utore i ležište procesora. Osim ovog utora ojačanog metalnom košuljicom, ploča nudi i dodatni PCIe x16 utor te tri PCIe x1 utora. Svi su oni spojeni na čipset, a veliki utor stoga ima propusnost x4. M.2 SSD-ove možemo instalirati u dva utora, smještena iznad i ispod sekundarnog PCIe x16 utora. Gornji ima i hladnjak koji se vrlo lako skida i montira. Gaming X ima i treći M.2 utor, smješten ispod ležišta procesora, no on nije iskoristiv, barem s postojećim procesorima. Tvrtka je kod svojih Z490 ploča stavila jak naglasak na kompatibilnost s PCIe Gen4 sučeljem koje bi trebalo stići sa sljedećom generacijom LGA-1200 procesora, a oni će ujedno ponuditi i dedicirane PCIe kanale za spajanje NVMe SSD-a.

Analiza zvučne kartice - RM Audio Analyzer / 24bit, 192 kHz
Frekvencijski odziv (od 40 Hz do 15 kHz), dB +0,2, -0,16 Vrlo dobar
Razina šuma, dB (A) -89,6 Dobar
Dinamički raspon, dB (A) 89,7 Dobar
THD, % 0,00236 Odličan
THD + šum, dB (A) -82,7 Dobar
IMD + šum, % 0,044 Dobar
Stereo crosstalk, dB -82,2 Vrlo dobar
IMD at 10 kHz, % 0,0095 Vrlo dobar
Ukupna ocjena   Dobar

Od stražnjih konektora Gaming X nudi čak osam USB-ova, kombinirani PS/2 port, HDMI, gigabitni mrežni konektor (Intelov kontroler) i šest analognih konektora zvučne kartice (dakle optika je izostala). Zvučna kartica je temeljena na Realtekovom ALC-u 1200 koji u praksi nudi solidne zvučne značajke. Gigabyteovi inženjeri dobro su odradili domaću zadaću, pa se zbog toga Gaming X nameće kao odličan izbor ako tražite jeftinu LGA-1200 ploču temeljenu na čipsetu Z490.

Gigabyte Z490 Gaming X

• Vrlo dobar naponski modul i solidno hlađenje
  • Brz i kvalitetan UEFI