Izvedba napajanja Vanjsko
Izvedba pozadinskog osvjetljenja Hibridno
Vrijeme odziva 1 ms (GtG)
Kutovi gledanja (hor./vert.) 178° / 160°
Konektori DisplayPort, 2x HDMI
Namještanje po visini / Pivotiranje / VESA nosač Ne / Ne / Da

Samsung potpisuje najjeftiniji 4K monitor na tržištu. Riječ je o uređaju koji, prema specifikacijama, konkurira AOC-ovim modelima U2879VF i G2868PQU, utoliko što, poput njih, raspolaže 28-inčnim TN panelom te se hvali podrškom za adaptivnu sinkronizaciju pomoću AMD-ova FreeSynca. Dotična, naravno, uredno radi i na GeForceovima iz serije GTX 1000 i svim RTX-ovima. Radni raspon adaptivne sinkronizacije je od 40 do 60 Hz pa ćete njene blagodati u igrama iskusiti samo uz pretpostavku da postižete upravo toliko sličica u sekundi. Samsungov monitor neusporedivo je pogodniji za igranje zbog jednog drugog razloga: input lag mu iznosi niskih 11,33 milisekunde (u prosjeku).

Vanjština uređaja prilično je neutralna. Panel je sa sve četiri strane okružen relativno debelim, ali nenametljivim okvirom. Postolje ne zauzima mnogo mjesta na radnoj površini i doima se stabilnim, a nosač ekrana izveden je tako da namještanje visine i zakretanje u lijevu i desnu stranu nisu opcija – moguće je samo naginjanje. Panel je moguće prebaciti na VESA nosač s rasporedom rupa 75x75, iako valja imati na umu da Samsung pripadajuće rupe nije postavio na sredinu, već na gornju trećinu stražnje strane ekrana. To bi vam moglo stvoriti probleme s pozicioniranjem monitora u slučaju da ih na istom nosaču želite koristiti više. Straga također nalazimo DisplayPort i dva HDMI konektora, priključak vanjskog napajanja te 3,5-milimetarski izlaz za slušalice.

Za upravljanje postavkama slike koristi se odličan četverosmjerni joystick, koji putovanje po OSD-u čini vrlo intuitivnim. Unutar OSD-a, uz sve uobičajene funkcije, nalazimo neke zanimljivosti, poput nečega što se zove Samsung Magic Angle. Riječ je o tehnologiji kojom Samsung pokušava anulirati uske kutove gledanja kod TN panela, tako da nam omogućuje odabir načina gledanja ekrana (dvije vrste naslonjenog položaja, stajaći položaj, bočni položaj, grupno gledanje) i nastoji prilagoditi prikaz na ekranu u skladu s odabranim. U praksi nismo pronašli neku korist od te funkcije. Mnogo nam se zgodnijom učinila mogućnost prikaza slike u slici (Picture-in-Picture) i slike pored slike (Picture-by-Picture), koja će dobro doći korisnicima s dva istodobno spojena izvora slike (računalo i konzola, primjerice).

Izmjerena gamma krivulja
Izmjerena gamma krivulja

Zanimljivo, ovaj monitor koristi hibridno pozadinsko osvjetljenje, u smislu da ono u rasponu svjetline od 30 do 100 biva upravljano konstantnim naponom (DC), a ispod 30 prelazi u način rada gdje je upravljano impulsno-širinskom modulacijom (PWM). Kod vrlo niskih svjetlina korisnici s vrlo osjetljivim očima zbog toga će uočiti titranje slike. Međutim, kako nema nikakve potrebe da se svjetlina drži na postavci od 30 ili nižoj, jer joj tada stvarna vrijednost pada ispod 200 cd/m2, to nije problem s kojim biste se u praksi trebali susresti.

Uniformnost boja pri svjetlini od 250 nita

Samsungov monitor tvornički je namješten na izrazito visoku svjetlinu i visoku temperaturu boja – 416 cd/m2 i 6.710 K, da budemo precizni. Oboje je potrebno korigirati, a to smo na testiranom primjerku izveli smanjenjem postavke Brightness na 48 te odlaskom u izbornik Picture > Color, gdje smo kanal crvene boje ostavili na 50, a zelene i plave spustili na 42. Tako smo dobili sliku svjetline 252 cd/m2 i temperature boja od 6.479 K, ali i dobrog cjelokupnog izgleda, sa zadovoljavajućom dubinom boja i korektnim tonskim prijelazima. Kolorimetar je pokazao 96-postotnu pokrivenost sRGB prostora boja, odlično praćenje referentne gamma krivulje (zadržite ju na postavci Mode1), tek prosječan kontrastni omjer od 730:1, ali i prilično dobru preciznost boja, uz prosječni ∆E od 1,6. Uniformnost boja je loša, osobito prilikom prikaza sadržaja manje svjetline – ∆E na središnjoj i donjoj trećini ekrana seže preko 8. Pozadinsko osvjetljenje također podosta varira – na nekim dijelovima ekrana biva do 18% tamnije u odnosu na dijelove gdje je najsvjetlije.

Uniformnost pozadinskog osvjetljenja pri svjetlini od 250 nita

Tome unatoč, ako na 4K monitor želite potrošiti što manje novca, što znači da ga sigurno ne namjeravate koristiti za profesionalni dizajnerski rad, Samsung LU28E590DS dobar je izbor. Isplativiji je izbor od AOC-ovih 4K modela s TN matricama; zapravo, najveća konkurencija u smislu uloženog i dobivenog u svijetu 4K monitora mu je Philipsov model 278E1A, koji za dodatnih dvjestotinjak kuna nudi podosta kvalitetniji IPS panel (i za inč manju dijagonalu, ako je nekome to od odlučujuće važnosti).

REZULTATI TESTIRANJA
Izmjerena maksimalna svjetlina 384 cd/m2
Izmjereni input lag (minimalni/prosječni/maksimalni) 10,83 ms | 11,33 ms | 11,67 ms